Loading…
Tilbage

Profilbillede

Fejl i Kreditnota-schematronen?

Kasper Grøndahl Christensen

Hej

Jeg har en test-kreditnota med BaseQuantity specificeret på linjen:

<cac:Price>
<cbc:PriceAmount currencyID="DKK">100.00</cbc:PriceAmount>
<cbc:BaseQuantity unitCode="EA">2</cbc:BaseQuantity>
</cac:Price>

Linjetotalen er efter min opfattelse beregnet korrekt:
<cbc:CreditedQuantity unitCode="EA">2</cbc:CreditedQuantity>
<cbc:LineExtensionAmount currencyID="DKK">100.00</cbc:LineExtensionAmount>

Ikke så meget hokus-pokus her. Ikke desto mindre fejler den validering med:

Checking OIOUBL-2.02 CreditNote, 2019-04-08, Version 1.11.1.35666
The document can not pass the schematron validation.
1 error(s) occurred.

Error No. : 1
Context : CreditNote/cac:CreditNoteLine
Pattern : ($T and $PER) and ((cbc:LineExtensionAmount < (cbc:CreditedQuantity * cac:Price/cbc:PriceAmount - '01.00')) or (cbc:LineExtensionAmount > (cbc:CreditedQuantity * cac:Price/cbc:PriceAmount + '01.00')))
Description : [F-CRN085] LineExtensionAmount must equal CreditedQuantity * Price.PriceAmount (when OrderableUnitFactorRate not present)
XPath : /CreditNote[1]/cac:CreditNoteLine[1]

En faktura med den helt tilsvarende linje går igennem valideringen, og hvis jeg tilføjer <cbc:OrderableUnitFactorRate>1</cbc:OrderableUnitFactorRate> til kreditnotaen går den også igennem valideringen. Men som jeg kan læse standarden, så er default-værdien 1, og det burde derfor ikke være nødvendigt at tilføje dette element - hvilket det da heller ikke er for fakturaen.

Er det en bug i kreditnotavalideringen, eller overser jeg noget?

Mvh. Kasper

Hej Kasper, 

Har ud ikke mulighed for at sende en fuld eksempel filer med dette problem til support@nemhandel.dk som så henvise til denne sag på digitaliser.dk?

Det gør problemanalysen lidt lettere.

På forhånd tak.

Mogens Christensen, CGI

På vegne af NemHandel supporten.

ændret af Mogens Graversgaard Christensen (23.06.2020)

Naturligvis - ærgerligt de ikke kan vedhæftes her :-)

Jeg har sendt en mail med eksempelfiler.

Mvh. Kasper

Jeg har fået følgende svar fra NemHandel support på mail:

Vi er er enige i, at dette er en fejl, som bliver oprettet på listen af fejlrettelser til næste OIOUBL schematron release.

Desværre er det jo sådan, at der ikke er planlagt nogen OIOUBL schematron release i efteråret 2020, hvorfor der er lidt lange udsigter til løsning af dette.

Mange tak for fejl rapportering. Heldigvis har du selv afvist en workaround indtil videre.

Hvortil jeg kun kan sige: Selv tak, og tak for brugbart svar, der bekræfter at det er en fejl. Fejlen må have eksisteret ganske længe, så vi lever nok med den lidt endnu, specielt da der er en workaround.

Mvh. Kasper

ændret af Kasper Grøndahl Christensen (29.06.2020)