Loading…
Tilbage

Profilbillede

Ejernavn fra adressen?

Freja Eilsø Storm

Bliver det på sigt muligt at få navnet på det firma/den person som ejer en bygning?

Jeg ved at jeg kan finde ejerskabs-idet i "ejerskaber" tabellen, men kan ikke finde selve navnet.

Hej Freja

Der er ingen planer om at DAWA udstiller ejeren af bygning. Til dette kan du anvende ejerfortegnelsen.

Mvh.
Finn

Hej Finn

Tak for hurtigt svar - så kigger jeg der 

Mvh

Freja

Hej

Jeg har en tilsvarende opgave omkring at finde ejere ud fra en adresse, og et par mere konkrete spørgsmål.

Ejerfortegnelsen har metoden EjerskabMedStamoplysninger hvor man på baggrund af et BFE-nummer kan finde ejere af en ejendom. Er BFE-nummeret direkte tilgængeligt i DAWA?

Alternativt kan man komme fra et adresseId til BFE-nummer via Danmarks Adresseregister (DAR). Men er ”id” i adresse-strukturen fra DAWA det samme som adresseId i DAR?

mvh

Henning

Hej Henning

Et forsøg på et svar: For adressernes vedkommende udstiller AWS/DAWA og Danmarks Adressergister (DAR) de samme data.

AWS' id for "adgangsadresse" er 1:1 lig med DAR id_LocalId for "husnummer" (gammelt og nyt navn for det samme objekt). 

AWS' id for "adresse" er 1:1 lig med DAR id_LocalId for "adresse". 

AWS/DAWA udstiller desværre ikke BFE-nummer for husnumre, dvs. BFE-nummeret for den samlede faste ejendom som husnummeret "ligger på". (Eller tager jeg fejl?)

Det lyder dog som om du har adgang til datafordeleren. For at nå frem til BFE-nummeret fra et husnummer skal du en lille omvej.

På Datafordeleren kan du bruge den (ikke særligt godt dokumenterede) DAR REST metode "HusnummerTil Jordstykke", med husnummerets id som parameter. Response indholder både et jordstykkeId for det jordstykke (~matrikelnummer) som husnummeret ligger på OG en samletFastEjendom (nummer).

Da matriklens blev udvidet med de to nye ejendomstyper "Ejerlejlighed" og "Bygning på fremmed grund" blev matriklens oprindelige SFE-nummer ophøjet til BFE-nummer, medens ejerlejligheder og bygninger på fremmed grund fik nye BFE-numre. 

Du kan altså bruge det fundne sfe-nummer som BFE-nummer i ejerfortegnelsen.

Hvis du står med et husnummer eller en adresse som hører til en af de to andre ejendomstyper (EJL hhv BPFG) så skal du bruge andre metoder for at finde fra husnummer-/adresseid til BFE-nummer - det fører for vidt her.