Loading…
Tilbage

Profilbillede

Domain Rating - Er den vigtig eller ej?

Caroline Friis Stojkovic

I mit arbejde med SEO på tværs af brancher, har jeg oplevet et par drastiske fald i domain rating det sidste stykke tid. Jeg har tidligere arbejdet efter ’jo højere Domain Rating, jo bedre’, og fik selvfølgelig endnu flere grå hår, da jeg opdagede disse fald. Straks begyndte opklaringsarbejdet, og jeg fandt ud af at der var flere forskellige grunde til disse fald.

Først skal vi selvfølgelig have afklaret præcist hvad en Domain Rating er (DR)

Domain rating, også kaldet DR er en form for et måleredskab/rangeringsliste som Ahref anvender til at rangere hjemmesider på, i en skala fra 0-100.

En DR fortæller hvor stærk din hjemmeside er, baseret på links, i forhold til andre hjemmesider. Ahref har for nyligt udtalt at de kun måler på lins, og ikke andet.

Fordi Ahref har fået en forståelse af, at mange har misforstået termet Domain Rating, har de for nyligt ændret deres metode til måling af denne. Denne nye målingsmetode skulle ifølge Ahref være mere lig den opfattelse deres brugere har af Domain Rating. Dette resulterede eksempelvis i, at et OB Revision,Revision København faldt drastisk i DR efter denne opdatering.

Ahref definerer deres DR således:

’’Domain Rating is a metric that shows the “link popularity” of your website compared to all other websites in the world on a scale from 0 to 100. ’’ 

Det betyder at Ahref også har offentliggjort præcis hvilke faktorer de måler på, når de udarbejder en DR score for en hjemmeside:

- Ahref måler hvor mange unikke domæner (som har mindst 1 dofollw link) der linker til din hjemmeside

- Ahref tager DR på de linkende domæner i betragtning

- Ahref tager i betragtning, hvor mange andre sider de unikke domains linker til

Alle disse faktorer plottes ind i en formel, bliver udregnet og plottet ind i en skala fra 0-100, som er dynamisk.

Ønsker du at læse mere dybdegående om hvordan Ahref udregner deres Domain Rating, kan jeg varmt anbefale dette blogindlæg.

Er en Domain Rating vigtig eller ej?

En Domain Rating er (efter min overbevisning) et værktøj man kan arbejde med, og ikke skal arbejde sig imod. Men det mener jeg, at DR giver et godt billede af, hvordan hjemmesiden er placeret i forhold til andre, baseret på links. Denne kan også give et praj om hvorvidt man er på rette vej med sin linkbuilding. Med det mener jeg også, at en god DR er ikke ensbetydende med eksempelvis mange besøgende på hjemmesiden, eller mange kliks.

Jeg er meget nysgerrig på, hvordan forholder i jer til DR og hvordan i arbejder konstruktivt med DR?

ændret af Caroline Friis Stojkovic (16.03.2020)