Loading…
Tilbage

Profilbillede

BBR light (datamodel) - Negative arealer?

jens emil østergaard laursen

Jeg er vild med jeres arbejde, men har fundet noget jeg ikke kan forstå. Hvis jeg requester:

https://dawa.aws.dk/bbrlight/bygninger?adgangsadresseid=0a3f507a-d095-32b8-e044-0003ba298018&medtagoph%C3%B8rte=true

Der er ~6 bygninger på dette adresse id, og en række af dem har _negative_ samlede arealer. Her er et udsnit fra en bygning:

"KILDE_MATR_KODE": null,
  "BYG_ARL_SAML": -19,
  "BYG_BOLIG_ARL_SAML": 125,
  "ERHV_ARL_SAML": -144,
  "BYG_BEBYG_ARL": -12,
  "GARAGE_INDB_ARL": 0,
  "CARPORT_INDB_ARL": 0,

Og en anden:
  "BYG_BOLIG_ARL_SAML": 1155,
  "ERHV_ARL_SAML": -1247,
  "BYG_BEBYG_ARL": 0,

I den dokumentation for BBR jeg har til rådighed har jeg ikke kunne finde en forklaring på de negative arealer. Har i nogen ide om hvad der foregår?

Mvh EOL

Hej Jens Emil

Min livlinje ind i BBR verdenen har givet mig en en naturlig forklaring på, at et areal kan være negativt:

Det første eksempel som du angiver, drejer sig om bygningen med UUID "d52203f0-71a3-4c7f-9487-0adb7e5176b0". Bemærk venligst, at denne bygning har ObjStatus 4, hvilket betyder "Afsluttet byggesag". Byggesager påvirker stamdata i BBR på forskellige måder, afhængig af sagstypen, som kan være Nybyggeri, Til/Ombygning, Nedrivning. Denne bygning har SagsType 3, hvilket betyder "Nedrivning (hel eller delvis)", og da en nedrivning fjerner areal fra stamobjektet/stambygningen, står arealet angivet som et minustal.

Det andet eksempel som du angiver, drejer sig om bygningen med UUID "b198a8bd-9cc5-4690-bbb2-f930e6feec33". Denne bygning har ligeledes ObjStatus 4, dvs "Afsluttet byggesag". Bygningen har SagsType 2, hvilket betyder "Til/ombygning", og ser ud til at have resulteret i at der er fjernet 1.247 m² erhvervsareal, hvilket forklarer at arealet står angivet som et minustal. (Bemærk samtidigt at "BYG_BOLIG_ARL_SAML": 1155, så måske er der sket en ombygning som resulterer i at tidligere erhvervsareal bliver til boligareal fremadrettet)

Mvh.
Finn

Tusind tak for opklaringen Finn ! Det er en interessant detalje.