Loading…
Tilbage

Profilbillede

SEO Linkbuilding - Hvordan får du links fra wikipedia?

Emir Degirmenci

Backlinks fra wikipedia kan booste dine google placeringer

Når man arbejder med SEO, så skal linkbuilding være en del af den overordnede strategi. Men spørgsmålet er, hvordan får man gode links til sin hjemmeside? Vi har fået en del links på BMI beregner og skrot din bil

Hvad kommer jeg til at lære i dette indlæg?

Hvorfor skal jeg bygge links med wikipedia

Hvad skal jeg kigge efter?

Wikipedia som en linkbuilding maskine

Konkret handlingsplan

Wikigrabber

Hvorfor skal du bygge links med wikipedia?

Du kender det sikkert fra din egen hverdag. Du søger informationer på google på et bestemt emne, fordi du er nysgerrig og, hvem dukker næsten altid op? Wikipedia. Det er fordi at de har utrolig meget indhold og gode placeringer på google. De er højt vægtet hos google og ses som en autoritær kilde. Det gør de i kraft af de moderatorerer og administratorer der er på Wikipedia. Derudover så kan du vha. denne teknik også få links fra andre autoritære sider!

Så wikipedia link building omfatter ikke kun links fra wikipedia, men også andre sider. Det kommer til at fungere som en naturlig måde, hvorpå du kan bygge en link building maskine.

Det er netop det, som jeg er igang med for nempudsning med keywordet vinduespudsning

Hvad skal jeg kigge efter?
At bygge links fra wikipedia er ikke bare at rediger wikikoden også linke til dig selv i kilderne. Det bliver slettet af nogle moderator. Derudover skal dit indhold være relevant for selve wikipedia artiklen. Det du skal kigge efter er følgende:
  1. døde links
  2. ødelagte links
  3. en unik link mulighed.

Hvordan du finder de her muligheder kommer vi ind på senere. 

Men når du har fundet muligheden, så skal du enten linke til noget som er i forlængelse eller som understøtter artiklens indhold. Hvis du intet indhold har, som passer så kan det være fordelagtig at skrive indhold i dirkete forlængelse af selve wikipedia artiklen. 

Wikipedia links som en linkbuilding maskine

Når du finder et ødelagt link, altså et link til en side, hvor der ikke længere er indhold. Så kan du med fordel bruge ahrefs backlink checker til at se, hvilke sider der ellers linker til det døde link. Derefter kan du bruge en wayback machine til at se, hvilket indhold der var på siden. Når du har fundet ud af det tidligere indhold, så skaber du det samme indhold på din egen side. Derefter skriver du en mail til alle, der linkede til det døde indhold og får dem til at linke til dig. Men du starter med wikipedia, for når de kan se du får links fra wikipedia, så fremstår du også mere troværdig. Det er ikke alle, der vil linke til dig, men man har oftest en rigtig god succesrate her. 

Unik linkmulighed

Hvis du eksempelvis er en psykolog i københavn, som har ekspertise i parterapi. Så kan du med fordel bidrage til en masse artikler vedr. psykologi på wikipedia. Når du så har gjort din pligt og forbedret wikipedia, så kan du gå ind og tilføje et link i en kildeliste, hvor du har noget relevant indhold på din side som er i overeenstemmelse med wikipedia artiklen. På den her måde, så vil du ikke opfattes som en linkbuilder.
Konkret handlingsplan
Hvad skal du gøre nu?
Du hopper ind på wikigrabber, søg det på google. Du indtaster et søgeord, som er relevant for din forretning. Helst noget som har volume og som du vil ranke på. Derefter finder du en masse artikler med ødelagte links, og gør brug af første teknik. Derefter retter du og tilføjer en masse indhold på wikipedia, så du ikke ligner en spammer. Herefter skal du sikre dig, at indholdet på din side både er relevant og velskrevet. 

Jeg håber du fik en masse værdi ud af indlægget. Følg dig fri til at kommentere.

Indlægget er hentet fra kommunikationsforum, hvor jeg første gang skrev det:

Mvh

Emir

ændret af Emir Degirmenci (13.11.2019)

Det fandme en god artikel. Det vil jeg bruge til at ranke på keywordet kloakmester kolding og kloakmester Fredericia

Tak for det!

Hej Emir 

Tak for spændende læsning og lidt inspiration.

Jeg er netop selv begyndt på linkbuilding på min egen side for mit tømrerfirma, da jeg tydeligt har kunnet se effekten hos min kammerat på hans hjemmeside.

Jeg har selv ledt efter fx linkbuilding-muligheder på nettet, men hele processen med måden du finder døde links på og tager kontakt har jeg aldrig set før. 

Godt sagt!

Det skal helt sikkert prøves af. Tak for det :)

Det har jeg helt klart tænkt mig at bruge. Jeg forsøger i øjeblikket at ranke min side Leben CPH på industrilamper. Besøg også min kammerat. Han sælger brugte cykler i København

Det lyder rigtig interessant. Jeg er selv lige gået i gang med at optimere www.zone-offer.com og dette her er klart noget jeg skal have kigget på. 

Mange tak!

Genialt Emir. Det vil jeg klart se på til den hjemmeside jeg roder med i øjeblikket. De laver udendørslegepladser og gyngestativer, hvilket er en ret svær niche ift links. ( Synes jeg ) 

Fantastisk indlæg! 

Det skal jeg helt klart bruge ift. mit malerarbejde i Djurs

Spændende læsning, har aldrig arbejdet indenfor Wikipedia delen før, men skal helt sikkert i gang med dette hvor relevant.

Kunne være sjovt at teste ifht. mit seneste indlæg om Padel Tennis eller på mit norske projekt Rabatt Jegeren

Men det er måske lidt svært, når der er affiliate-links på siderne.

Men fint indlæg!

Steffen Fonvig

Spændende indlæg!

Synes det er interessant. Jeg vil se, om nogle af vores artikler i vores avis kunne passe ind. Tak for det!

Hej Emir,

Vil jeg kunne bruge din guide til http://galtentandlaeger.dk/ ?

Hej Emir,

Fed artikel! Masser af god og brugbar information.

Jeg vil helt klart bruge det til https://egsgulve.dk/ tusind tak for du deler det Emir!

Virkelig brugbar seo artikel du har skrevet Emir. Tak for det!

Vi har sidste år overtaget en webshop med børnetøj, så har brug for alt den seo boost som kan findes, da der er virkelig mange dygtige konkurrenter.

Med venlig hilsen

Mogens

Just-Kids.dk

ændret af Mogens Riis (24.01.2020)

Vi vil forsøge at bruge det til https://fnatkur.dk/ - mange tak for guiden!

good article, will use this in the future and btw if you are free then consider visiting my website where you can invest and learn more about bitcoin https: // coinbox.dk/ thanks for your visit in advance

ændret af Sofia Hansen (25.01.2020)

Tak for inspiration.

I forhold til mere legitime måder at linkbuilde på Wikipedia, hvad kan man så gøre? Hvor autoritær en kilde skal man være, inden moderatorer godkender et link?

Vi ved f.eks. mere om datasikkerhed i forhold til sikker datasletning end selv Datatilsynet gør. Men som privat virksomhed vil moderatorer nok tænke, at man er biased.

ændret af Lasse Schriver (27.01.2020)

Interessant artikel, Emir. Jeg har selv haft den opfattelse, at det ikke rigtig var muligt. Af ren nysgerrighed har jeg følgende spørgsmål:

Jeg arbejder som Content Manager hos KreditNU, som er en kreditvirksomhed. Vi er en del af en større virksomhed Blue Finance Oy i Finland. Ville jeg kunne oprette en artikel om Blue Finance Oy - ligesom der er denne artikel om Maersk? Og så tilføje KreditNU, som jo er en del af virksomheden? Eller vil det blive slettet? Formålet er jo ikke kun at få et link, men også at informere og skabe transparens om virksomhedens historie og struktur.

Som en anden strategi er jeg påbegyndt en blog, hvor jeg blandt andet skriver om: Dagpenge, SU, boligstøtte og om håndtering af gæld. Altså generelt omkring privatøkonomi, så vi kan skabe et brand, der er lægger vægt på vidensdeling og ansvarlighed - og ikke giver for mange konnotationer omkring gældsættelse og høje renter. Men jeg ved ikke lige helt hvordan, de skulle være relevante ift Wikipedia, men det er virkelig noget, jeg vil prøve at undersøge nærmere.

Så tak for det interessante input!  

Hej Emir,

Tak for et godt indlæg.

Det skal jeg helt sikkert have testet af på min egen blog: https://lillebarn.dk/

Tak for guiden! :-)

Mvh.

Marco Beck // KINETIK
- - -
https://kinetikshop.dk/

ændret af Marco Beck (30.01.2020)

Hej Emir

Super indlæg... det skal vi have prøvet af til vores lille webshop: https://lillepip.dk/

Det er lige sådan noget vi skal bruge.

Rigtig god weekend herfra :)

Rigtig godt indlæg. Vi havde også held med et link på wikipedia. Jeg tror grundlæggende det handler om, at man laver indhold, der er relevant og værdiskabende for læsere fra Wikipedia.

Bh William - Gevaeret.dk

ændret af William Møller (01.02.2020)

Tak for et godt indlæg Emir :-)

Den linkbuilding metode skal bestemt afprøves. Jeg vil til at begynde med primært have fokus på følgende søgeord pressemeddelelse, businessnyheder, lederuddannelse og onlinekursus.

Virker det for mig - og er det overhovedet muligt at "linkbuilde" på den måde, så fortsætter jeg arbejdet med flere søgeord, så som nyheder fra servicebranchen, maskiner, WordPress Index og linkkatalog.

Held og lykke til jer alle med linkbuilding arbejdet :)

Mvh.

Tom

modereret af Digitaliser.dk Admin (13.03.2020)

Super godt indlæg, det giver en rigtig god forståelse!

modereret af Digitaliser.dk Admin (23.03.2020)

Rigtig god artikel. Dit eksempel er faktisk rigtig relvant for mig, da jeg netop arbejder på en hjemmeside om at være psykoog i København. Så det vil jeg klart kigge nærmere på.

modereret af Digitaliser.dk Admin (20.04.2020)