Loading…
Tilbage

Profilbillede

SEO arbejde handler om tekster

Anne Schøller

Tekster der batter!

Hvordan sælger du bedst dig selv, dine produkter eller øger din generelle synlighed på Internettet? Tekster kan tillægges ekstrem stor værdi, når det kommer til, markedsføring online. Ikke kun i forhold til egentlige produktbeskrivelser, men også på parametre som annoncering, sociale medier og søgemaskineoptimering, så kan ord gøre meget for en webshop eller hjemmesides konverteringsrate.

Tekstforfatter kan meget mere end bare at skrive

Hyr en tekstforfatter, der forstår at skrive fængende tekster, som ikke blot beskriver dine produkter. Én som samtidig forstår sig på brandidentitet, oplevelsesøkonomi og søgemaskineoptimering.

Det ønskværdige scenarie for din webshop eller hjemmeside er, at den appellerer og adskiller sig, fra konkurrerende sites. For at dette bliver en realitet, så har du fire parametre du muligt kan skrue på, når din forretning drives online; Grafisk, udvalg af produkter, billeder/fotos og teksterne. Det væsentlige som gør at tekster adskiller sig fra de andre parametre er, at de kan meget mere end blot at beskrive eller være indhold.

Tekstforfatter laver SEO-arbejde

SEO er nærmest alle vegne i takt med, at mere handel og forbrug sker på Internettet.

Uanset, om du sælger serviceydelser eller du har en webshop, så er din synlighed ekstrem vigtig. Procentdelen af salg, der sker som resultat af brug af søgemaskiner er altoverskyggende. Derfor skal du som erhvervsdrivende prioriterer dit SEO-arbejde. Derfor bliver alt tekstindhold du putter på din hjemmeside eller webshop en potentiel mulighed for SEO-arbejder -> og i sidste ende økonomisk vækst. Lønnen til en tekstforfatter kan derfor være givet rigtig godt ud, da de penge ofte konverteres mange gange igen. Ønsker du selv at sætte dig ind i at skrive fængende tekster, der sælger, skaber identitet og samtidig hvordan det er man SEO-optimerer, så kan du muligvis selv gøre arbejdet. I de fleste tilfælde, har du nok dine kompetencer andetsteds, og dit arbejdsslid giver derfor bedre meningen, der hvor dine forcer ligger.

Tekstforfatter vender dine ord

Frygter du at en tekstforfatter, vil ændre din side til ugenkendelighed. Så frygt ej! En dygtig skribent, formår, i samarbejde med kunden, at skabe et tekstunivers i tråd med ejerens visioner. Se samarbejdet både som en mulighed for tekstmæssig sparring, og som en stor fordel for dig til at udtrykke dine ønsker for din side. Der er mange måder, at formulere tekster med den rette mening. Men at gøre det forståeligt, og samtidig med at det opfylder en række ord- og identitetsmæssige krav er en svær balancegang, som kræver en del erfaring og en del passion.

Gør det du gør bedst – det gør tekstforfatteren også 

Tekstforfatning er en branche med mange brodne kar. Branchen er præget af mange freelancere, der vil gøre meget for at få en opgave ind, og resultatet bliver måske langt fra som du håbede. Dette ved du først når du modtager den udarbejdede tekst, og bliver tvunget til at betale for arbejdet. Tekstforfatteren har ikke så meget på spil, og er derfor måske ligeglad med en utilfreds kunde. Overvej derfor at benytte et webbureau med en in-house tekstforfatter i stedet. Et webbureau har oftest en vedvarende relation til sine kunder, og kan derfor ikke være tilfredse med at leverer et ringe produkt, eller ét som kunden ikke kan lide.

Tekster fra et webbureau kan ligeledes være en stor fordel i forhold til, at de ligeledes kan få teksten frem til sit destinations sted på din webshop eller hjemmeside, så du slipper for det selv. Jeg arbejder selv med tekstarbejde her: https://flexpage.dk/tekstforfatter

ændret af Anne Schøller (01.08.2019)

Enig i meget du skriver. Jeg hader ordet "SEO-tekster". Stop med at fokusere på at skrive til søgemaskinerne og fokuser på brugeren !! 

Hej Anne, super fint indlæg. Jeg er enig i de fleste af dine pointer - herunder at "branchen" er udfordret af mange forskellige tekstforfattere i alle mulige afskygninger. Min opfattelse er at tekstbureauer løfte opgaven bedre end freelancere som tekstforfattere. Vi overvejer at bruge et tekst eller marketing bureau til at skrive bedre tekster hos Rejsebutikken om billige kufferter online. Dog skal der skrives mange tekster til alt lige fra varebeskrivelser til kategoribeskrivelser. Så det er en opgave at prioritere tingene i første omgang. Vh. Tommy

ændret af Tommy Arildslund (19.08.2019)

Jeg er enig, da jeg selv arbejder som tekstforfatter. Jeg oplever ofte, at folk ikke tør at outsource tekstarbejdet til at starte med, men efter de har gjort det én gang, vil de aldrig selv skrive en linje. Det er dog svært at overbevist folk om, at det rent faktisk koster at få skrevet gode tekster, selvom der ikke er udgifter forbundet med det.

Marie

Maries Verden

Hej Anne

Som ny bruger her på Digitaliser, men ikke ny i SEO-verdenen, synes jeg faktisk at dit indlæg har rigtig mange spændende aspekter.

Som det måske fremgår af min kommentar, så er jeg ikke selv typen, som bruger meget tid på at skrive, men faktisk vælger at outsource denne del, således at jeg kan bruge mine resourcer andetsteds.

Desværre viser det sig (i hvert fald i min branche) at brugerne er ekstremt ukritiske, hvorfor det langt bedre kan betale sig at skrive til søgemaskinen, fremfor brugeren. 

Hvis jeg måske var i en anden niche, så ville det være mere optimalt at skrive til brugerne, for rigtigt at kunne belyse dem om et givent emne. Derfor er min eneste kommentar hertil at man skal vurdere hvilken niche man er i for derfor bedst muligt at kunne opnå en side ét placering.

Vh.
Christopher

Lån Trods RKI

Jeg giver Anne ret! Få fat på en tekstforfatter, når du vil have indhold på hjemmesiden der skaber værdi for både dig og de besøgende. På Pressemeddelelse.dk bliver det ofte ret tydligt om en udgiver af en pressemeddelelse har skrevet teksten selv eller få hjælp.

De pressemeddelelser som får flest besøgende og flest "likes / hjerter" er oftest skrevet eller blevet forfinet af en tekstkyndig person. Andre gange kan det gode billede + overskriften selvfølgelig også være grunden til mange besøg på pressemeddelelsen.

God skrivelyst og arbejde med SEO :-)

ændret af Tommy Wohlert (03.03.2020)

Jeg er enig med Tommy. 
Der ér bare noget med en god tekst, som sælger - også selvom den ikke er skrevet til søgemaskinerne. I dag er Google så langt fremme, at den nok skal belønne dig for dit gode arbejde. I sidste ende er det jo Googles bedste interesse, at de besøgende lander på en side med tekst, som de gerne vil læse. 

Hvad end man skriver om rabatkoder eller senge, så bør man have det in mente. 

Vi forsøger eksempelvis her at give nogle gode bud på (norsk) den bedste seng: https://sovbedre.com/senger/

Selvom det har taget lang tid at skrive om hver enkelt seng, så oplever vi bare, at folk er glade for de informationer, som vi giver dem. Det skaber et bedre overblik for dem. 

ændret af Peter Rabat (03.03.2020)

Spændende artikel. 

Jeg følger også lige med her.

Vh.

https://www.rmautoteknik.dk/

Har det nogle fordele ved at have et domæne som https://snedker.dk/ eller http://maler.dk/ osv. hvis man gerne vil findes på disse søgeord?

Helt enig, men vi ville komme til at se ændringer hen af vejen omrking dette, med folk der har fokuseret for meget på søgemaskinerne og for lidt på brugeren, det sker dog ikke over natten, men gradvist. 

Det er jo det skønne ved SEO - At det netop er i udvikling hele tiden. 

Steffen Fonvig

Jeg synes ofte at denne ydelse er undervurderet blandt webshop og website ejere. De vil gerne betale for at få designet og udviklet websitet, men når det kommer til indholdet på siden, så vil de selv stå for det. En stor fejl synes jeg, da indholdet bærer så stor en del af oplevelsen på sitet. 

Man kunne jo starte ud med at få skrevet et par super gode headlines til sine forskellige sider, og så se hvordan det perfomer. Derefter udbygge det med at mere og mere af indholdet på siden er skrevet af en tekstforfatter.

Bare mit input :)

Mvh. René Albertsen

Mobilkaffebar.dk

ændret af Rene Albertsen (13.04.2020)

Rigtig godt indlæg, Anne.

Jeg er helt enig i, at en stor del af SEO-arbejdet handler om tekstforfatning og optimering af dette. Især din pointe med, at man skal bruge en tekstforfatter, der ikke blot beskriver dine produkter/services, men som faktisk forstår dit brand og din virksomhed.

En af de ting, der i den virksomhed jeg har stiftet (Eventbutler) faktisk har gjort, at vi har vækstet vores antal organiske eksporinger fra 0 til 4000 dagligt på 3 måneder er godt indhold og meget af det som, der rammer brugernes søgeadfærd.

Så kan kun give ret i, at man skal få hyret en tekstforfatter, men gerne (som du påpeger) en tekstforfatter med erfaring indenfor SEO så han/hun kan optimere teksterne med det for øje.