Loading…
Tilbage

Profilbillede

e-Boks og http 500 fejl

Martin Krarup

Hej.

Vi oplever et stort omfang http 500 fejl i forbindelse med at sende digital post via 'https://rest.e-boks.dk/v1.svc', og jeg vil høre om der er andre her der oplever tilsvarende?

Dette problem har eksisteret siden 2/4-3/4 og frem. Særligt 4/4 og 5/4 var problemet meget stort - det oplevedes at 10-20% af forsendelserne havnede i http 500 fejl.

Alle tjek for om et CPR eller CVR kan modtage digital post går godt, det er udelukkende når der skal afsendes post at fejlen kommer. Det ene sekund kan vi godt sende, det næste sekund fejler det, og sekundet efter virker det igen.

Supporten ved e-Boks melder at alt fungerer find fra deres side, og at de ikke oplever flere http 500 fejl end normalt, men det billede kan vi ikke genkende.

Håber der er nogen som kan melde tilbage om de oplever eller ikke oplever ovenstående.

mvh

Martin Krarup

Lige netop din fejl 500 kan jeg ikke kommentere direkte på. Jeg er i vores Convergens' udviklings-orienterede del, ikke i driften.

Jeg kan i stedet sige, at Brugerklubbens SBSYS I/O manager, SBSIP, har en stadigt voksende liste med fejltilstande som vi tolker som "prøv igen om lidt for det plejer at gå over".

Jeg fornemmer at den platform Digital Post drives på ikke er dimensioneret til at tage spidsbelastningerne.

 

Hej Martin, 

I Gentofte Kommune er billedet helt det samme som hos dig. Det er også http 500 fejl og i samme periode. 

Vi kører også v1 på ca. 50 kunder, og vi kan bekræfte problemet. Det starter med en HTTP 500 med error code 1000 (internal server error), og hvis man så laver retry, så får man en 6001 (ændringer ikke tilladt - meddelelsen er allerede sendt). Det tyder på at meddelelsen allerede er sendt ved første forsøg, på trods af fejlen. Vi har haft kunder der har dokumenteret at deres modtagere i dette tilfælde får meddelelsen to gange, men jeg ved ikke om det er korrekt. 

Det virker lidt som at slå i en pude at få e-Boks til at acceptere problemet. Vi har måtte opdatere vores kunders systemer to gange i år, for at lave diverse retry-strategier, workarounds mv. Det kører med lodder og trisser. 

Mvh Bent Cazper Kjeldsen

Hej.

Tak, det lyder som om vi er flere der oplever det samme.

Jeg indførte en meget simpel 'retry' mechanisme i går, hvilket resulterer i at vi ser mange http 400 (Bad Request) fejl nu, hvilket får mig til at tro brevet er sendt og modtaget, men at svaret fra e-Boks alligevel har været en http 500 fejl. 

Meget tyder på at det netop er spidsbelastningerne der er et problem, at de måske ikke kan modtage et nyt brev samtidig med at et skrives i deres kø.

 

mvh

Martin

Her i PostNord Strålfors Connect sender vi meget, og kan bekræfte at fejlhyppigheden er steget. Vi har en kø til at håndtere gensendelser for f.eks http 500 (internal server) fejl, men oplever også nye spændende som 5043: "Facade fejl".

 

Jeg har været i dialog med eboks i dag. Og som der også står på driftssiden, så er var der i fredags den 5/4 problmer med MQ'en og det gav lange svartider.

Problemet skulle være løst, og eboks kan ikke se, at den fortsat fejler. Hvis I fortsat oplever markant lange svartider og fejl, så skal I kontakte eboks, og gerne med konkrete eksempler.

Med venlig hilsen

Sara
Digitaliseringsstyrelsen

 

Jeg har sendt en ny mail til eBoks og Sara med konkrete eksempler.

5 eksempler på http 500 fejl hvor afsendelsen er gået godt ved forsøg igen 200ms senere.

5 eksempler på http 500 fejl hvor vi 200ms senere har fået en http 400 i stedet.

Lidt tal/statistik: 

Tidsrummet 10:00 til 11:25 i dag:

58 gange har vi fået en http 500 retur.

16 gange har vi fået sendt posten ved at vente 200ms og prøve igen.

Resten 42 er endt i http 400 (Bad Request) fejl når vi har forsøgt igen.

I perioden har vi sendt 4212 breve i alt.

 

Håber andre leverandører også vil dele konkrete eksempler med Sara og e-Boks.

 

mvh

Martin

 

Lidt statistik for 8/4 til og med 10/4. 

Vi har fået 31 HTTP 500 internal server error, med digital post fejlkode 1000-xxxxx

Når vi gensender, får vi som regel HTTP 400, med digital post fejlkode 6001 Ikke muligt at foretage opdateringer - afsendelsen er afsendt. Det gjorde vi 15 gange. Det tyder på at meddelelsen ER sendt på trods af førte forsøg der gav HTTP 500.

31 lyder ikke af så mange, men i forhold til at vi ikke sender så meget, så synes jeg det er mange, faktisk 31 for mange, især hvis forsendelsen faktisk er sendt selvom vi får HTTP 500. 

Mvh Bent Cazper Kjeldsen