Loading…
Tilbage

Profilbillede

Specialestuderende med historiske afstemningssteder.

Johan Ries Møller

Hej alle,

Jeg står i den situation at jeg gerne skal kunne identificere hvilke afstemningssteder, der har ændret sig i mellem kommunalvalgene 09-17. Jeg ved ikke om DAWA indeholder denne historiske data.

Ydermere vil jeg gerne reverse geocode bestemte længde- og breddegrader med enkelte afstemningsområder.

Jeg står og skal lave et speciale på statskundskab, hvor jeg undersøger om skolelukninger koster borgmesteren stemmer og om afstemningsområder reagerer forskelligt på skolelukninger alt efter om skolelukningen sker i deres afstemningsområder. Derfor skal jeg rense for de afstemningsområder, der ændrer sig eller nedlægges.

Dbh. Johan

ændret af Johan Ries Møller (11.02.2019)

Hej Johan

DAWA indeholder ikke historiske data om afstemningsområder. Kun de aktuelle. Min kollega Morten Winkler (mwink@sdfe.dk) har dog nogle historiske data om afstemningsområder. Måske kan de bruges. Du er velkommen til at kontakte ham.

Afstemningsområderne har indtill 2018 været placeret hos CPR, som markerede hver adresse med hvilket afstemningsområde den var beliggende i. Måske har de nogle anvendelige historiske data. I dag bliver koblingen mellem adresse og afstemningsområde beregnet af Danmarks Adresseregister (DAR) rent geografisk ud fra adressernes placering og afstemningsområdernes grænser.

Mht. til reverse geokodning af afstemningsområder kan du anvende DAWA afstemningsområde API. Eksempel. Afstemningsområdet, hvor jeg befinder mig:

https://dawa.aws.dk/afstemningsomraader?x=12.53547185&y=55.70481955

Mvh.
Finn

ændret af Finn Jordal (12.02.2019)

Hej Finn,

Mange tak for hurtigt svar! Jeg prøver at gå videre med det.

Dbh. Johan