Loading…
Tilbage

Profilbillede

Pantebrev eller boliglån?

Ann Christensen

Hej alle sammen, 

Jeg skal til at låne nogle penge til et boliglån til en bolig, der ligger i udkanten af København. 

Jeg er meget i tvivl om, hvad der ville være billigst og bedst for mig. At optage pantebrevslån eller et almindeligt boliglån? 

Jeg håber meget på, at der er nogle i gruppen, som kan besvare mit spørgsmål. 

God jul!

modereret af Digitaliser.dk Admin (11.05.2020)

Hej Ann,

Renten på et 30-årigt fastforrentet obligationslån med afdrag er helt nede på 1.5%. Du har mulighed for at få 10 års afdragsfrihed på et sådant, hvilket gør det til et utrolig konkurrencedygtigt lån. Vil du gerne have ro i sindet, så er dette lån et rigtig godt valg.

Mvh. John.

Det kan være svært og en smule farligt at anbefale en bestemt type lån, når ikke man kender låntagers økonomi. Der er megen usikkerhed rundt om i verden, så flere og flere vælger de sikre obligationslån. Med et obligationslån kender du renten i hele lånets løbetid, og den kan ikke stige.

Dog er flexlån en langt billigere lånetype, men ulempen (eller fordelen) er, at denne lånetype skal fornyes ret ofte. Det vil sige, at renten kan risikere at være højere næste gang, du skal forny dette lån.

Der er vidst ingen tvivl om at pantebrevslån kun er hvis du har problemer med at optage lån fra banken, f.eks. hvis forholdet mellem din indkomst og prisen for boligen er for høj.

Jeg har skrevet en del om emnet på mit website Min Investering, hvor jeg fx også har lavet en podcast med Martin fra Realkreditkonsulenten hvor vi taler om hvordan du finder det billigste lån for dig.

Jeg ville nok selv vælge et fastforrentet obligationslån med den rente vi ser i dag. Går man tilbage før finanskrisen var renterne eksempelvis meget højere end de er nu. Her var situationen måske en anden. Renterne på et obligationslån kan dog nærmest kun blive lavere, hvis renterne bliver negative.

Men jeg ville personligt nok hive fat i en uvildig finansiel rådgiver til assistance med valg af lån. Når man er ude og skulle låne en del som man jo typisk gør i forbindelse med boligkøb, er det en rigtig god idé at snakke med en uvildig for at få ro i sindet.

Lånemarkedet er efterhånden blevet en jungle i Danmark. Det er jo meget fint, at man ikke længere skal betale renter på sit lån. Men hvad hjælper det, når bankerne i stedet hæver bidragssatserne...

Det kan være meget svært at rådgive om, om du skal vælge det ene eller anden type lån. Når det gælder valg af lån, er det vigtigt at kigge på løbetiden. Et lån kan være det bedste ved en kort løbetid, mens det muligvis ikke vil være fordelagtigt ved en lang løbetid.

Det kan også være, at et kassekreditlån kunne være en mulighed, hvis du kan nedbringe gælden hurtigt. Sæt dig ned med et Excel ark og skriv lånebeløb, løbetid, renter, gebyrer, ÅOP osv. ind i arket. Læg udgifterne sammen for hvert lån, og se hvilket der er billigt.

Hej Ann

Jeg følger lige med her :) Tak!

Super exciting news. 

Here's my take on the situation:

Mortgage debtors can be folks mortgaging their home or they can be companies mortgaging commercial property (for example, their very own business premises, residential property let to tenants, or an funding portfolio). The lender will commonly be a monetary institution, such as a bank, credit score union or building society, relying on the country concerned, and the mortgage arrangements can be made both immediately or not directly via intermediaries. Features of loan loans such as the dimension of the loan, maturity of the loan, interest rate, method of paying off the loan, and different traits can differ considerably. The lender's rights over the secured property take priority over the borrower's other creditors, which means that if the borrower becomes bankrupt or insolvent, the different lenders will solely be repaid the debts owed to them from a sale of the secured property if the personal loan lender is repaid in full first.

I'm considering to add someting similar to my portfolio on Ampleinvest.

Jeg vil anbefale dig at tjekke pantebrevslånberegner.dk, der er en masse info om fordele/ulemper ved pantabrevlån i forhold til banklån/boliglån.

Super smart værktøj. Tak Joacim. :) 

Mvh. Christian