Loading…
Tilbage

Profilbillede

At skrive en god SEO-tekst er en vigtig, men udfordrende opgave

Mette Johnsen

Når det gælder SEO og SEO-arbejde, er tekstforfatningen ikke til at komme udenom. Det er nemlig nødvendigt, at man SEO-optimerer alle sine tekster, hvis man vil opnå de gode placeringer på Google og andre søgemaskiner.

Desværre er det ikke altid lige nemt at skrive en god SEO-tekst. Hvor det før i tiden var nok bare at plastre en tekst til med søgeord, skal man i dag også have fokus på tekstens kvalitet og den værdi, man skaber for slutbrugeren. Med andre ord er en god SEO-tekst skrevet til brugeren, men optimeret til Google.

Det er ikke så nemt gjort, som det er sagt. Men heldigvis er der en række gode tips og tricks, som er gode at have i baghånden, når man skal skrive sine SEO-optimerede tekster.

Sidetitel og metabeskrivelse

Lad os starte ved toppen. En god sidetitel og metabeskrivelse er nødvendig, fordi det er den del af din tekst, der fremvises på Google. Ofte er det dog en god idé først at skrive sidetitel og metabeskrivelse til sidst, da du så nemmere kan indfange tekstens indhold med blot et par sætninger.

Det er alfa og omega, at teksterne ikke er for lange, og at de indeholder et eller flere relevante søgeord.

Brug tid på overskriften og indledningen

I vores verden, hvor alle har en masse at se til, ligger den primære opgave i at fastholde folks opmærksomhed. En fængende og rammende overskrift samt en interessant indledning er nødvendig for at sikre, at brugeren bliver hængende i mere end to minutter.

Det er også noget, som Google ser på, når der fordeles placeringer. Derfor er det vigtigt, at din tekst ikke kun indeholder søgeord, men rent faktisk også er værd at læse.

Fokuser på synonymer og relaterede ord

SEO-optimering af teksterne handler ikke længere om at fylde en tekst op med det samme søgeord så mange gange som muligt. Tværtimod handler det om at bruge andre ord, der betyder det samme. Synonymer og relaterede ord får mere og mere betydning i kampen om topplaceringerne på især Google.

Hvis du søger på dit primære søgeord, kan du i bunden af søgeresultaterne finde en oversigt over relaterede søgninger og ord. Hvis du inkorporerer disse ord i din tekst, er du allerede godt på vej til en fin SEO-optimeret tekst.

Hvor skal teksten være?

Det er meget vigtig du finder rigtig gode sites at placere din tekster på. Det skal være sites og blogs der normalt er tekster på, men det er vigtig at du benytter blogs der ikke har en Ahrefs domæne ranking under 10. Det vrimler med gratis blogs af denne slags, men rør dem ikke.

Seriøse sunde blogs og onlinemagasiner koster tid og penge at drive og du skal hellere betale gode penge for at ligge der selvom det lyder fristende med de gratis under DR 10, for de hjælper ikke på din ranking, Tvætimod.

De gode blogs kan være svære at finde, men du kan sagtens finde gode sites som 4living.dk og 8coconuts.com. Man skal ikke give op. Som sagt så hellere bruge tid og penge på at finde seriøse sites som de nævnte med en DR 20-35.

Godt indlæg! Det kan være rigtigt svært at skrive gode SEO-tekster efterhånden.

 

vh

Susanne

babysutten 

Godt indlæg.

Det med brugen af Synonymer er rigtig vigtigt.
Men man skal også finde den hårdfine grænse, for det kan hurtigt komme til at lyde som volapyk

 

Dennis

Apollomedia.dk