Loading…
Tilbage

Profilbillede

Hvad er SEO, og hvorfor er det egentlig så vigtigt?

Mette Johnsen

Teknologien og internettet fylder mere og mere i vores hverdag. Mange mennesker bruger flere timer om dagen på internettet og på de sociale medier.

Derfor er det også et oplagt sted for virksomheder at markedsføre sig selv og sine produkter. Markedsføring handler nemlig om at være der, hvor kunderne er.

Og kunderne er på Google. Stort set alle danskere bruger Google, når de skal finde en virksomhed at handle hos. Derfor er det afgørende for en virksomhed, hvor man ligger placeret i Googles søgeresultater på et specifikt søgeord.

Og det er her, at SEO kommer ind i billedet. SEO er nemlig en forkortelse for ”search engine optimization”, hvilket er en betegnelse for, at man optimerer sin hjemmeside til søgemaskiner, i særdeleshed Google.

Man kan også sige, at det er et begreb om kampen for at ligge højt i søgeresultaterne. En god idé kan være at få nogle gode links fra artikler som Zuzzi.dk og Blog4two.dk

SEO kan være mange ting

At give et endeligt og entydigt svar på, hvad SEO er, er ikke nogen nem opgave. Det er nemlig mange forskellige ting samlet under én paraply.

Man kan sige, det er et overordnet begreb for, at man forsøger at opnå de høje placeringer på Google. Det kan gøres på mange måder.

At optimere sin hjemmeside til et bestemt søgeord er et arbejde i mange led, som drejer sig om både tekst, billeder og videoer på en given hjemmeside. Det handler også om, hvor godt hjemmesiden fungerer, og hvor hurtigt den loader.

Derfor er SEO et bredt og vidt omdiskuteret begreb, som er svært at give en kort og simpel forklaring på. Ikke desto mindre er det noget, som enhver virksomhed med ambitioner bør fokusere på.

At opnå de høje placeringer på Google er nemlig alfa og omega, hvis man vil hente trafik og dermed kunder til sin hjemmeside.

Søgemaskineoptimering er en god og vigtig investering

Før i tiden var det nok at være til stede på internettet. I dag er det vigtigt at være synlig. Og helst mere synlig end sine konkurrenter. Når man søger på Google, kommer der ofte flere tusinde resultater op.

Men faktum er, at de fleste kun kigger på side 1 af søgeresultaterne. Hvis ens hjemmeside ligger på side 2 eller længere nede, kan man altså risikere, at den aldrig bliver fundet af de relevante kunder.

Ligger man derimod nummer 1 på side 1, er det næsten garanteret, at alle, der har brug for netop ens services, falder over ens virksomhed. Derfor er SEO som udgangspunkt en investering, som alle seriøse firmaer bør foretage. Du kan investere i nogle gode links her på Livsstilmagasinet. Her kan du skrive nogle gode artikler om dig selv.

Gode betragtninger.

Det er nemlig alfa og omega at opnå de høje søgeplaceringer for at tiltrække trafikken (og konverteringerne). Som dette studie tydeligt viser: 

percentage-of-traffic-by-google-results-position-chitika

Synlighed på Google og online generelt, er utroligt vigtigt. Myten om at "SEO er død" hører man stadig her i 2018.
Men Ahrefs nye studie modbeviser denne igen, igen.

I en analyse af 1. mia. websider fandt de, at blot 9 % af alle websider i verden, rent faktisk får søgetrafik fra Google https://ahrefs.com/blog/search-traffic-study/. 

Hvis man er interesseret i at læse mere om SEO, så har jeg givet mit eget bidrag til hvad er seo

Denne letforståelige guide er til begynderen, som søger en forståelse af hvad SEO er og hvilke elementer det rummer her i 2018. 

ændret af Michael Kaiser (17.12.2018)

Jeg er helt enig!

I vores SEO-arbejde med vores hjemmeside har vi også oplevet, at langt det vigtigste er, at rangere højt på Google - der er stort set ingen mennesker, der kigger på side 2. Så man skal op på side 1, hvis man virkelig vil se forandringer i sin trafik. Jeg er overbevist om, at dette kun bliver en stærkere tendens i 2019!

Fint indlæg - helt enig i din sidste statement.

SEO er bestemt noget, som alle firmaer burde kigge ind i. Det vil selvfølgelig være forskelligt, hvor meget man skal lægge i det, ift. potentiale, keyword volumen på eftertragtede søgeord osv osv.

Og ja, selvfølgelig er side 1 det eneste der virker!

/Jonas Skalbo

Snippet SEO

5% går på side 2 

Jeg har holdt mange foredrag om SEO og AdWords og en dag sagde en af deltagerne

jeg går altid på side 2 eller 3 fordi dem som ligger på side 1 har betalt mange penge for at komme der, så på side 2 ++ er det billigere leverandør fordi de ikke bruger penge på at komme på side 1 .......

Det kan han jo have ret i ?

www.kvalitets-SEO.dk

Helt enig, alfa omega for gode SEO resultater er søgeordsanalyse, konkurrentanalyse og teknisk analyse, da det varierer meget, hvad der bør gøres på den enkelte hjemmeside.

En ting er dog sikkert - Side 1 er stedet du gerne vil være :)

ændret af Aaa. Nissen (02.10.2019)

Rigtig interessante tanker! Det er jo netop måden hvorpå vi i dag kommer fra os selv og via digitale når ud til vores kunder :)

Derfor er det afgørende for vækst i de her år.

www.nboard.dk, var vi ikke gode nok i starten til SEO, og det tog meget lang tid at få styr på. En god metode til at komme hurtigt igang, er at teste hvor meget konvertering en bedre position giver ved brug af google ads, og bygge et keyword strategi op herefter. 

Som iværksætter er det fristende at få hjælp af et bureau, men SEO skills er idag så essentielle og vi valgte selv at investere massere af tid til at mestre det.

Vi har på ludvig-kloakservice.dk arbejdet på at ranke på søgeordet kloakmester
og jeg må erkende alt det SEO arbejde tageer tid. Der er mange ting at holde øje med.

Nu skriver vi snart 2020 og betragtningerne holder langt hen af vejen stadig. 

Alle bør som skrevet tage SEO seriøst og hvis man bare passer på, ikke at købe sig ind de forkerte steder, er investeringen, både økomomisk og tidsmæssigt givet godt ud.

Lige nu arbejder jeg på at få en helt ny side, med et spritnyt domæne til overhovedet at dukke op i søgninger på eksempelvis forening, bestyrelse og bestyrelsesportal. Jeg syntes selv der er en fantastisk historie om at kunne gøre en forskel for en masse mennesker, ved at optimere bestyrelserne i foreningerne. Det hjælper med at holde på den store resource som bestyrelsesmedlemmer er. 

Så jeg håber på at kunne komme igennem med nogle gode artikler med godt indhold. Indtil videre har jeg bare kunne skrive lidt generelt om bestyrelsesarbejde og eksempelvis hvordan man laver en dagsorden. Egentlig skal jeg have mig sporet ind på, om der overhovedet er nogle fra frivillige bestyrelser, der søger på "værktøj til bestyrelser" eller "bestyrelsesportal", men det må tiden vise. 

Nu vil jeg tjekke ud om nogle af de gode råd her på siden giver mening og give mig til at læse i livsstilsmagasinet :-) og se om der er mulighed for en artikel om Unioo 

ændret af Martin Have (19.12.2019)

Super gode betragtninger. Jeg forsøger ogswå at rangere på festudlejning, men det kan være svært uden gode steder at købe sig ind på.

Selvom vores forretning ikke rigtig forventer at generere leads gennem søgemaskiner, har vi alligevel opdaget, at der er en del misinformation på vores relevante søgeord. Så nu forsøger vi få information om datasletning frem i søgeresultaterne.

Det virker som om, at det er en længere proces, hvor det ofte tager flere uger, før Google ser nye backlinks og begynder at ranke et site højere. Vi arbejder på at lave informerende indhold, som andre har lyst til at henvise til. Det kræver en del arbejde, men er nok den bedste langsigtede strategi.

ændret af Lasse Schriver (27.01.2020)

Tak for et godt indlæg.

mvh.

https://p-fournaise.dk/