Loading…
Tilbage

Profilbillede

Adresser kan forsvinde over tid?

Dan Villiom Podlaski Christiansen

Jeg arbejder på en applikation hvor vi gemmer adresser i en database. Den generelle antagelse indtil videre har været at vi kunne slå alle adresser op i DAWA, gemme URLet, og så foretage et nyt opslag når adressen engang skulle vises. I brug vil applikationen ikke være eksponeret overfor internettet, og vi regner ikke med synderligt kraftig belastning. Dermed virkede det som en oplagt genvej blot at foretage opslag i DAWA efter behov.

(Jeg håber ikke vores brug af DAWA er uønskværdig — som sagt forventer vi ikke nævneværdig belastning indtil videre, og har udsat caching o.l. indtil det skulle ændre sig.)

Desværre så er vi nu løbet ind i problemer med at visse adresser forsvinder over tid. Specifikt kan en adresse ifølge dokumentationen have status 2 eller 4, og så optræder de ikke længere i DAWA. Hvad dokumentation ikke synes at nævne, er at adresser kan  de statusser, og dermed forsvinde. Et eksempel er “bd7e5317-4a9e-437b-8923-11156406b117” i Ballerup som vi har brugt i forbindelse med nogle tests.

Jeg kan se at I tilbyder en eksperimentel API til at tilgå en adresses historik; desværre indeholder den relativt begrænsede data og ikke umiddelbart sammenlignelig med den almindelige API; eksempelvis er der hverken betegnelse eller koordinater.

Det er værd at bemærke at vi generelt har gemt det tidspunkt hvor adressen blev oprettet; vi ville dermed kunne angive en virkningstid hvis det var muligt. Jeg vil gerne sige at jeg blev glædeligt overrasket da jeg opdagede DAR/DAWA — det er fantastisk med autoritativ kilde til adressedata. Netop derfor synes det synd hvis man ikke kan pege på data i DAWA og antage at det vedbliver med at være der over tid.

Jeg håber I kan være behjælpelige!

Følger lige med her... :)

Hej Dan

Tak for beskrivelsen af jeres behov for også at kunne lave opslag på hen- og nedlagte adresser.

Det er et rimeligt ønske, som vi vil se på.

Vi kan ikke sige noget om tidshorisonten endnu, men vil vende tilbage.

Mvh.

Finn

Bemærk, at adresser med status 2 eller 4 som regel ikke giver mening at anvende længere, da det normalt betyder, at bygningen er revet ned eller indgangen er fjernet.

Det kan dog også i sjældne tilfælde skyldes at adressen er nedlagt ved en fejl.

> Bemærk, at adresser med status 2 eller 4 som regel ikke giver mening at anvende længere, da det normalt betyder, at bygningen er revet ned eller indgangen er fjernet.

Ja og nej… Jeg vil give dig ret i at det ikke giver mening ift. autocomplete osv., men det giver mening at anvende den til at vise hidtidige adresser.

ændret af Dan Villiom Podlaski Christiansen (12.10.2018)

Følger lige! :-)