Loading…
Tilbage

Profilbillede

Pas på med forskellige udgaver af din forside

Mette Johnsen

Forsiden er din hjemmesides centrum, og et godt sted at starte når der skal ryddes ud i duplicate content. Forsiden er den vigtigste side: Det er her, links har størst autoritet, ligesom det sandsynligvis er denne side, der linkes til fra flest andre steder.

Duplicate content på forsiden er derfor et problem, der kan have betydelig indflydelse på din placering i søgeresultater.

Et typisk problem er hvis din forside findes i flere versioner. Det kan den ofte gøre, hvis den både kan tilgås med og uden www og med både http eller https. Eller hvis den findes i en version, der ud over domænenavnet hedder /index.php eller noget lignende.

Dette problem kan løses ved, at du med en 301 redirect styrer alle indgangene til forsiden til den samme side.

Oplagt vil det være at vælge den udgave af forsiden, som der går flest indgående links til. Ellers kan du benytte dig af et canonical tag til at markere, hvilken side, der er den rette.

Overlappende sprog

Når flere sprog minder meget om hinanden, kan det medføre sider, der kommer til at være så godt som identiske. Det er det vigtigt at gøre Google opmærksom på, så det ikke bliver aflæst som kopierede sider. Her benyttes tagget ‘href lang’, som indikerer hvilket sprog, der benyttes. Uden dette kan din ranking falde betydeligt, da siderne kommer til at ligne hinanden for meget.

Linkbuilding på et internationalt plan

Når du arbejder med international SEO, er der langt flere relevante muligheder for linkbuilding. Det er vigtigt, at de links, du har, passer til sidens sprog og region. Google undersøger nemlig, hvilket område, din blog og indhold hører til i.

Inden for global SEO er det også vigtigt, at du har sat Googles værktøjer Analytics og Search Console op på den rigtige måde. Ellers er det ikke sikkert, at dine data bliver aflæst korrekt.

Hej Mette!

Super gode pointer omkring opsætningen af sin forside. Jeg kom her i tanke om, at det også er uhyr vigtigt at gøre brug af en universal footer og header opsætning, som både er tilpasset mobile og desktop versioner af sin hjemmeside.

Mange undervurderer en god footer, hvor relevante hyperlinks og interne links fremgår. Alt hvad der er placeret i headeren kanaliseres mest link juice mod, og søgemaskinerne vurderer derfor at disse hyperlinks er mere værd end footeren.

Undgå derfor hyperlinks som "Kontakt os" eller "Om os" sider i menuen i headeren, og brug i stedet pladsen til de absolut vigtigste undersider som produktsortiment, sit koncept eller lignende, som f.eks. denne jakkesætspecialist har valgt at gøre.

ændret af Nick Jensen (21.06.2022)