Loading…
Tilbage

Profilbillede

Optimer din hastighed

Mette Johnsen

Google vurderer en hurtigere side som mere brugervenlig. Det er nemmere og mere komfortabelt at besøge en side, hvor indholdet indlæses hurtigt, og det giver derfor point i forhold til SEO – blandt andet når du vil reducere afvisningsprocenten på dit website.

Hastighedsoptimering kan foretages ved mange små indgreb. Blandt andet kan der ryddes op i unødvendig kode og i hjemmesidens database, billeder kan komprimeres med mere, og i sidste ende kan serveren om nødvendigt opgraderes til en hurtigere.

Hastighed er en vigtig ting at arbejde seriøst med, både i forhold til SEO og afvisningsprocent, men også bare for at give dine besøgende en god oplevelse.

Rich Snippets

Rich snippets er stykker af information, der angives sammen med metabeskrivelsen. Du kender dem for eksempel fra anmeldelser med stjerner, der af og til står under søgeresultater.

De kan være rigtig gode til at få flere til at klikke, men kræver dog en vis teknisk snilde at implementere. Rich snippets kan bruges til mange forskellige ting. Et par eksempler er ingredienser i en opskrift, resultater fra en fodboldkamp, en vares pris og tilgængelighed og meget andet.

Duplicate Content

Duplicate content er når flere sider, der har forskellig url, indeholder det samme. Det kan for eksempel ske, hvis der ligger gamle versioner af sider, eller hvis links, der burde føre til samme side, fører to forskellige steder hen.

Men det kan også skyldes problemer hos eksempelvis dit webbureau. Det kan give problemer, når Google skal indeksere din hjemmeside, og have en negativ effekt på din sides ranking. Så det er et vigtigt sted at gøre en indsats.

Problemerne, der opstår, kan have mange årsager. Der er dog nogle steder, de oftere dukker op end andre, og disse bør du derfor især være opmærksom på. Nedenfor gennemgås nogle af de problemer, der kan opstå i forbindelse med SEO og duplicate content.

Jeg ved godt at hastigheden er vigtig... Men er den så vigtig at man bare SKAL have installeret AMP? For det ser godt nok ud til at være op ad bakke med det ;)

Vi har lige netop arbejdet med AMP hos minifinans og valgte efter at have opvejet fordele og ulemper at undgå det og istedet fokusere på almindeligt responsive og mobilvenligt design samt hastighedsoptimering.

Jeg ser ikke AMP eksplodere som Google nok havde håbet, det er simpelthen for besværligt og udviklerne har ikke taget det til sig i samme grad som de havde håbet. Spørger du mig udfases det nok om et par år

Helt enig - det er jo egentlig også logisk tankegang. Vi brugere er generelt ret kræsne, hvorfor man skal levere en hurtig side. Noget jeg selv har fokuseret på min egen side, hvis en kunde skal ind at købe en frisørsaks f.eks. Det handler om at have noget god content og gøre det nemt for brugeren.

Generelt skal man bare altid tænke i disse baner, når man har med kunder at gøre. Derfor mener jeg også, at app udvikling kan være vejen frem - det tilbyder noget andet end det sædvanlige.

Det man skal have i tankerne omkring AMP, er at det tager meget lang tid at integrere på sin shop og det er i min optik ikke tiden værd. 

AMP er et værktøj til Google Ads da det giver højere CTR men i forhold til SEO giver det ikke den store effekt. Humlen ligger i at AMP loades som en Google cached version at din hjemmeside og ikke som din hjemmeside, så det Google ikke kan se den videre færden. 

Jeg har derfor på mine egne sider woodmakers.dk som sælger plankeborde og walletform.com som gør det mere overskueligt at låne penge

Fokuseret på at høre hjemmesiderne hurtigere ved at implementere Google tag manager og samtidigt intergrere Rich snippit i GTM så der ikke kommer mere uoverflødig html på hjemmesiden. 

Jeg har også haft gode erfaringer med at bruge pluginet ShortPixel Image Optimizer på min VPN-hjemmeside. Pluginet komprimenterer billederne, så de bliver langt hurtigere at loade.

Derudover har jeg også altid W3 total cache installeret - det kan varmt anbefales.

@Julius Moquist - AMP er et IKKE værktøj til Google Ads.

Og Google Tag Manager og Rich Snippets har IKKE noget med hastighed at gøre.

Jo, W3 total cache virker.

<a href="https://frontit.dk/" title="FrontIT">FrontIT</a>

Godt indlæg. Hvad med ift cdn, det føler jeg måske også har stor relevans for dette?

Vh 

David

https://www.formajour.dk/

Har opsat cdn, og det kører ganske hurtigere nu. Dog kræver det også lidt erfaring at sætte op! 

/Anthon

Gameboks

Ja, og så koster det også lidt ;) 

- Rene

Combishop

Man kommer langt med at have styr på caching og bruge LiteSpeed i stedet for Apache.
Jeg ser mange der prøver at hastighedsoptimere, uden at skænke selve serveren en tanke. På min egen shop hvor jeg sælger bl.a. sælger knagerækker, er loadtiden gået fra ~2sek til ~0,6 sek

Jeg prøver det og kommer tilbage.

- Viktor

<a href="https://frontit.dk/services/e-handel">FrontIT</a>

- Viktor 

<a href="https://frontit.dk/">FrontIT</a>

Vi arbejdet konstant på at forbedre vores hastighed ved at minimere billeder, fjerne irrelevant kode osv. på hjemmesiden. En af hjemmesiderne er f.eks https://voksguide.dk/. Her prøver vi hele tiden at gøre alt vi kan, samt fjerne alle plugins som ikke bliver brugt.

Nu er det ikke kun hastigheden som Google ser på, når de omhandler hastighedsoptimering. Men brugersignaler er også er væsentligt parametre der er i spil, der underbygger vigtigtheden i en hurtig hjemmeside. 

Steffen Fonvig

Vi overvejer at koble AMP på sammen med themet Newspaper på - https://servicenews.dk - et nyt nyhedssite om servicebranchen. Pt. er det ikke koblet på og hastigheden er pretty good på GTmetrix på Yslow. Hvis vi også husker, når de kommende danske artikler skal uploades her inden for 7-14 dage, at optimere og skalere billederne til rette format - så burde page speed også komme op i nærheden af 93-97%.

Hjemmesiden kører hos cHosting og har 1 GB RAM.

Hastighed er bestemt en meget vigtig SEO-faktor.

PS - vi kører også med LiteSpeed Cache.

ændret af Tommy Wohlert (11.04.2020)