Loading…
Tilbage

Profilbillede

Koordinat-udtræk med sindsygt antal decimaler

Anne Grete Rasmussen

Hej

Jeg forstår ikke at nye adresser tilsyneladende oprettes med så mange decimaler, - 2 burde være rigeligt, og det forstyrrer billedet.

ændret af Anne Grete Rasmussen (16.07.2018)

Det er helt normalt at gemme koordinater med mere end 2 decimaler. 

Hej

Helt enig med Anne Grete.

Adressepunkterne var i sin tid registreret med 2 decimaler i BBR-registeret, og jeg mener bestemt det også er tilfældet i det nye DAR adresseregister. Er der mon sket en lille fejl i dataoverførslen til DAWA?

ændret af Jesper Olsen (17.07.2018)

2 decimaler giver en opløsning på 1,111 km for breddegradernes vedkommende mens de 8 decimaler giver en opløsning på 1,111 mm.

Beklager, - jeg burde have præciseret at de mange decimaler er i ETRS89, - 2 er rigeligt, da det svarer til cm, - de angives i milliontedel millimeter.

MEN: det er - så vidt jeg kan se - kun ny-oprettede/ændrede adressepunkter, - så det er efter min bedste overbevisning noget der skal rettes i programmet.

Det er ikke kun i dataoverførslen til DAWA, det står også inde i selve DAR.

Hej,

DAWA udstiller koordinaterne sådan som de modtages fra DAR (Danmarks Adresse Register). Det har indtil for nyligt ikke været noget problem, da koordinaterne altid blev leveret med to decimalers præcision.

Vi vil formentlig implementere afrunding i DAWA-regi i et kommende release, men jeg kan p.t. ikke sige noget om hvornår dette vil ske.

Jeg kan ikke sige noget om hvordan man forholder sig til denne afrundingsproblematik i DAR-regi, men vi vil rette henvendelse til dem og skrive her når vi ved mere.

Mvh.

Anders