Loading…
Tilbage

Profilbillede

Spørgsmål: Er det muligt at kunne frasortere adresser som kun er til industri/erhverv?

Kasper Weilgaard Yde

Kære alle,

Jeg har en løsning for en kunde, hvor vi indhenter oplysninger fra borgere. Her benytter vi AWS Suiten til at få den adresse, hvor borgeren skal bo. Det fungerer bare og det er så fedt med en offentlig service som denne! 

Dog viser det sig, at AWS Suiten udstiller alle adresser i Danmark, inklusiv erhvervsmål og industri adresser, hvor man som borger ikke må bo. Det giver lidt besvær for kunden, da de så skal bruge en del tid på at undersøge om adressen er gyldig til beboelse. 

Kunden har selv undersøgt adressen (fx Grønnegade 12 i Kbh.) i BBR, CPR og Boligejer registrene og kan i disse registre ikke finde Grønnegade 12 uden der også skal vælges en etage (og etagerne er beboer egnet). I DAR findes adressen også uden etage angivelse, hvilket jeg godt kan forstå, da den indeholder alle adresser og Grønnegade 12 uden etageangivelse, er et pizzeria (åbenbart). 

Heraf mit spørgsmål; er det muligt at få et felt med i AWS Suiten som fortæller hvilken type adresse det er?
 - Altså om det er bolig, erhvervs, industri, hotelvirksomhed, etc.

Hvis det var muligt, kunne jeg få bygget noget logik ind som kunne håndtere, hvis en borger ved et uheld valgte en ugyldig (ift. beboelse) adresse.

Hej Kasper,

Du er ude efter bygningens anvendelseskode, som er registreret i BBR.

Desværre er det af juridiske årsager ikke muligt  at udstille bygningers anvendelseskode på et åbent API som DAWA. Du kan læse mere om hvordan du kan modtage disse data her:

https://bbr.dk/fatibbr