En godt tip til tryg selvbetjening som det offentlige kan lære meget af er at kigge på Webshops. Her handler det om at skabe tryghed og tillid og disse elementer skal være til stede, hvis en bruger skal være tryg ved at benytte sig af selvbetjening. Jeg kan f.eks. anbefale at tage et kig på www.gardinshoppen.dk
Shoppen sælger gardiner, rullegardiner, foldegardiner mv.. Der er tale om et rimeligt kompliceret online salg, hvor det er ekstremt vigtigt at kunden føler sig tryg, fordi de skal bestille gardiner uden at kunne se dem på andet end et billede.
Her benyttes f.eks. ikoner - som er en god og visuel måde at skabe tryghed på således er e-mærket, trustpilot gode visuelle tryghedsskabende elementer, som viser at der er tale om reel leverandør og at andre brugere er yderst tilfredse med deres produkter. Dertil gør de det klart, i deres tekst, hvad der sker, hvis man bestiller en vare man ikke er tilfreds med "100% tilfredshed eller pengene tilbage". Alt sammen ting som bør fremgå klart når det offentlige benytter selvbetjening. Hvad sker der hvis man begår en fejl etc.. Brugerudtalelser kan også hjælpe til tillid, hvis man får brugere til at udtale "Det var nemt og hurtigt at bestille..." Med andre ord - lær af dem der lever af selvbetjening på nettet nemlig de mange dygtige danske eshop ejere.