Loading…
Tilbage

[slettet indlaeg]

Hej Thomas

Jeg forstår dine udfordringer. PRINCE2 indeholder ca. 250 termer, der er specifikke for metoden. Det i sig selv er en opgave, når man skal lære PRINCE2.

Problemet er, at uanset hvordan vi vender og drejer det, så er man nødt til at lære PRINCE2s begreb bag ordet. Min erfaring er, at når vi underviser i metoden, så er udfordringen faktisk ofte større i forbindelse med termer, der ligner gode danske (projekt) ord, idet man da skal aflære det begreb man har bag ordet. Tænkt fx på "Kommissorium" eller "Business Case", - mange har måske en opfattelse af begrebet. Men svarer den til PRINCE2s?

Da PRINCE2 kom til Danmark i 2002 udviklede jeg den danske terminologi. Tanken var at gøre det hele så dansk som muligt, uden at gøre det for kunstigt. Fx fasthold vi "Business Case" og "baseline". Ikke just danske ord, - men svære at finde et - ikke for kunstigt - dansk ord for.

Lidt terminologi er ændret i 2009-versionen, - uden at der dog er grundlæggende ændringer, selv om der dog var nogen der var parate til at tumle rundt med alle basale begreber! Men det giver jo ikke god mening at sætte alle af, der som du, har fået lært sig alle de nuværende termer (2005 versionen).

Der er mange, mange holdninger til ord- og terminologivalg. Du nævner "emnelog". Den hedder "Issuelog" i den engelske version. Nogle vil finde at "issue" er 'et godt dansk ord', andre synes det er skrækkeligt at tale om "issuer"!

Mange kunder fremhæver, at den fælles terminologi og det fælles begrebsapparat i sig selv giver en stor gevinst. Det skaber grundlag for bl.a. en meget mere effektiv vidensdeling.

Når din frustration er overstået, vil du kunne glæde dig over at tale samme projekt-sprog som ca. 7.000 andre danske kollegaer!

Slettet, da det er direkte reklame og ikke betragtninger, som Thomas efterspørger. Der var også markeret 4 x "tommelfinger nedad" på indlægget. Det er ikke direkte reklame, der efterspørges i dette forum, men gode råd mv.

Preben Westergaard, moderator

modereret af Preben Westergaard (19.03.2011)