Loading…
Tilbage

Profilbillede

Spørgsmål vedr. datavask

Morten Tranekjær Jensen

Hej

Vi benytter adressevask til validering af adresser i vores ejendomsdrift-system. Det virker super fint, men vi har enkelte eksempler på adresser (valide), som retur-værdi får en kategorie C (usikkert match). Retursvaret rangordner mulige matchende adresser og her er bedste (dvs. første) svar beliggende andet postnr.

Det konkrete eksempel er Vestergade 17 4000 Roskilde, hvor retursvaret angiver Vestergade 17 4030 Tune som bedste match.

https://dawa.aws.dk/datavask/adgangsadresser?betegnelse=Vestergade%2017%204000%20Roskilde

Kan I give en forklaring?

Pft.

Ja det er en lidt speciel situation.

Årsagen er, at vi finder to adresser, som matcher præcist: Den ene adresse har ID "99521fa4-7574-4695-b211-9f7cd7a8f2b6"  og den anden har ID "0a3f50ab-2ad5-32b8-e044-0003ba298018". 

Årsagen til dobbelt-match er, at adressen "0a3f50ab-2ad5-32b8-e044-0003ba298018" tidligere har haft postnummer 4000 Roskilde, hvilket jeg formoder skyldes en fejl i CPRs vejregister, som senere er blevet rettet.

Det ville give god mening, at vi i det konkrete tilfælde returnerer kategori A, da der er præcist én aktuel adresse, som matcher, og så se bort fra de andre historiske adresser som matcher.

Hej igen, Anders

Tak for opklarende svar! Er der i nær fremtid planer om at rette dette, så man evt. med en parameter kan bestemme, om man vil have historiske adresser med?

Tune har tidligere ligget under 4000 Roskilde, men har fået nyt postnr, 4030
Så der har både været 
Vestergade 17, 4000 Roskilde og
Vestergade 17, Tune, 4000 Roskilde.

Det er selvfølgelig noget rod.

Hej Morten,

Jeg forestiller mig det vil blive fikset på den måde, at hvis der er en aktuel og en historisk adresse der matcher, så vil vi svare kategori A (eller B) og returnere den aktuelle adresse.

Jeg tror ikke vi vil tilbyde, at man kan fravælge at søge i historiske adresser.

Jeg kan ikke give nogen tidshorisont på hvornår det bliver fikset p.t. Vi har ikke et release i pipelinen.

Hej Anders

Lyder som en fornuftig løsning! Jeg har i mellemtiden lavet en workaround, hvor de enkelte "fejladresser" bliver udsat for en ekstra validering mod en lokal kopi af kommunes adresseregister (også hentet fra DAWA).

Hej Anders

Jeg har en case der relaterer til dette, men som måske ikke har med historiske data at gøre.

Vi har form på vores side hvor brugere kan udfylde deres adresse med jeres smarte autocomplete javascript, og de har også mulighed for at skrive lige det de vil. Derfor vasker vi efterfølgende adressen.

Når man vælger en adresse fra den smarte autocomplete skulle man forvente at adressevasken ville glide igennem med kategori A, men vi har et eksempel hvor den får kategori C.

Det drejer sig om adressen: "Brøddegade 14, 14, Gudhjem, 3760 Gudhjem"

Den bliver også matched med "Brøddegade 14, 1. 4, Gudhjem, 3760 Gudhjem" og jeg kan godt se hvorfor, men det er 2 separate forskellige adresser og det ville være rart hvis et eksakt match kun returnerede det eksakte match og ikke andre.

Eller måske er der en parameter man kan tilføje for at vaske med eksakt match?

Kan du hjælpe mig her?

Hilsen

Silas Serner

Hej Silas,

Tak for dit eksempel, det er den slags som hjælper os med at forbedre vores datavask.

Fejlen i datavask vil blive rettet, men vi kan p.t. ikke give nogen tidshorisont på det.

Som workaround har du et par muligheder:

Autocomplete-komponenten giver dig en adresse-id, når brugeren vælger en adresse. Den kan du benytte i stedet for at lave en datavask.

Du kan også selv analysere resultaterne fra datavask'en, og se om nogle af adresserne i svaret matcher eksakt.

Derudover kan du lave en søgning på adresse-API'et:

http://dawa.aws.dk/adresser?q=Br%C3%B8ddegade%2014,%2014,%20Gudhjem,%203760%20Gudhjem

Hvis den giver ét svar, så er du rimeligt sikker på det er den rigtige adresse - men bemærk, at en sådan søgning vil kunne give flere svar i andre tilfælde end datavasken gør det.

Hej Silas,

Fejlen er nu rettet.

Lad os endelig høre, hvis du støder på lignende tilfælde.

Mvh.

Anders