Loading…
Tilbage

Profilbillede

Selvbetjeningen - kan være mange ting

Jesper Kåle

Det er sjovt at se, hvordan mange ting har ændret sig fra at være service til nu selvbetjening. Det er ikke mange år siden, at man ringede ind til rejsebureauet og bestilte en rejse eller måske endda sågar besøgte rejsebureauet til fods, hvorefter man fik en god snak med en "konsulent"... Dengang blev alt solgt med flotte billeder og sælgende ord fra "konsulenten", men i dag er det hele rykket over på den online platform.

Det er skæg at se TUI og alle de andre store rejseselskaber, når man tænker på den vanvittige udvikling de har været ude for. De er gået fra face-to-face kundebetjening til selvbetjening online. Samtidig er rejserne også blevet billigere, så det har haft en gavnlig effekt.

Selvbetjeningen er selvfølgelig også kommet grundet internettet, der har gjort det muligt. Det betyder også, at folk kan læse sig klogere på deres ferier og de kan gennemskue konkurrenternes priser med ganske få klik. Så selvbetjening og internettets udvikling har ikke kun været positivt for disse rejsebureauer. Jeg tvivler nemlig på, at kunderne er loyale som de var før. Specielt efter de nye rejse deal sites og rejseportaler er dukket op, hvor de sammenligner på kryds og tværs uden om rejsebureauerne. Pludselig kan man komme det halve af Asien rundt for 5.000 kr., og så er det pludselig ikke sjovt at hedde TUI.... Det seneste eksemplar jeg har set hedder Trippy (http://trippy.dk), et noget underligt navn, hvis du spørg mig, men de har sgu formået at gøre lige netop det ved selvbetjeningen af ferien, som jeg prøver at beskrive.

Jeg tror vi skal til at sige farvel til rejsebureauerne, hvis man er under 60, for det kan da kun betale sig at bestille selv - medmindre man selvfølgelig vil have en guide.