Loading…
Tilbage

Seo kan jo bruges til rigtig mange ting - Og den er stadig i rivende udvikling. Senest bliver der nu talt om kunstig intelligens. 

Google bliver bedre og bedre til at forstå og rangere websites efter kvalitet. Jeg oplever selv en stor fremgang på mit website for NaturHandel

Men hvordan bliver Seo i 2017 - Er der nogen trends der stikker ud?

Jeg kan se det bliver vigtigere at have relevans og høj kvalitet i sine links. 

Men hvad er jeres bud på seo i 2017?

ændret af Mark källstrøm (29.11.2018)

Der er ingen tvil om at rankbrain vil få stor betydning for SEO i fremtiden. Jeg oplever dog stadig at mange af de gamle teknikker stadig virker. Særligt i DK. 

i mit daglige arbejde med sitet http://laan-penge.nu er min oplevelse at det stadig er nødvendigt at anvende old-school SEO for at klare sig i konkurrencen. 

Hvor længe det bliver ved er dog svært at spå om :)

Rigtig gode bud du kommer med Mark! På Watery.dk har vi også kunnet mærke at Google over de seneste 12 måneder er blevet meget bedre til at rangere de forskellige websites efter relevans og kvalitet. Desuden ser vi at links i mindre grad spiller en rolle, da selv mindre sites med ikke engang tilnærmelsesvis så mange links som de store i branchen, formår at ranke rigtig højt på forskellige søgeord, udelukkende på grund om godt indhold. Det tror jeg vil komme endnu mere til udtryk i 2017!

Alligevel ligner det at den altoverskyggende vigtigste faktor stadig er og bliver links. - dog af bedre kvalitet og relevans  

Jeg arbejder hårdt på at vælte min konkurrent konkurrencer .dk af pinden og få konkurrencer-nonstop.dk til tops. 

Jeg synes virkeligt at jeg har skabt en masse indhold som det til trods ikke rigtig får min side over konkurrentens, så nu ligger fokus 100% på links. 

Der sker en masse i søgemaskinerne, men rankbrains hjerne er ikke helt så klog endnu. Almindelige brugere kan godt se at min side er bedre end min konkurrents, men det kan Google ikke. 

Jeg vil ikke vente på at deres hjerne bliver bedre :)

har i nogle gode råd til andre steder jeg kunne arbejde sideløbende for at vælte ham af pinden?

tak for de gode input so far :)

Dbh. Mark

Som altid, venter der et spændende år på SEO-fronten. Personligt er jeg meget opmærksom på den forventede Mobile-first update og dens indvirkning. 

Jeg tror fortsat den langsigtede og mest holdbare strategi generelt, er at skabe godt indhold og have en veloptimeret hjemmeside. Anno 2017, indebærer det at den er mobilvenlig og hurtig. Det mest interessante for mig bliver nok at følge udviklingen inden for Mobile-first og AMP.

Ja, content og mobil står øverst. Men der er så mange ting under content, at det ikke bare er et spørgsmål at producere godt indhold. Eksempelvis tror jeg at Googles krav om gtin nummer på produkter for at blive vist i bl.a. Shopping, kommer til at få en del konsekvenser.

Også hvor det rækker udover Shopping, og ind i de organisake resultater...

Rigtig mange varer på nettet er sammenlignelige, og når nu Google bliver i stand til at genkende dem, bliver kampen om placeringerne også helt anderledes. Tænk bare på hvor mange der ligger på side 1, er shops med sammenlignelige varer (Power, Elgiganten mv.) giganter indenfor e-handel. 

Ja allerede nu er den indgangsvinkel til alle vores nye templates.

Mobile first er en hel ny måde at tænke på. Når vi opbygger de webshops vi tilbyder vores kunder. Dvs. de templates vi opbygger, er udgangspunktet Mobile First.

Vi har efterhånden opbygget et rigtigt stort sortiment af templates, baseret på Mobile first.

Efterhånden har vi det største udvalg af Templates af dansk webshop løsninger. http://www.weebio.dk/themes/all

Snart er det tid til at smide vores allerstørste opdatering ind...Hvor vi har gennemgået alle 50 templates og gjord dem endnu mere mobile og optimerede.

Uddannelser som KEA KBH multimediedesigner har 100% fokus på Mobile first.

Så 2017 bliver er vild år, hvor det minimale mobile webdesign bliver endnu dybere tror jeg.. Masser af scroll ...

ændret af René Gundel Nielsen (01.03.2017)

Jeg er enig i mange af jeres input til hvordan Google fungerer i dag. Dog tror jeg også bare at det er vigtigt at erkende, at man bliver nødt til at have brugeren 100% i fokus og hovedsageligt lave de tiltag som gavner brugeren og SEO samtidigt.

Hos Hanstholm Rejser arbejder vi meget med busrejser. Nogen bud på hvordan vi kan matche søgehensigten bedre ift. den forside vi har i omkring busrejser, hvis man skal tænke over hvad der er vigtigt i år og de næste par år?

Hej Anette,

fra en del år siden, var indsatsen typisk opdelt mere end i dag. Dengang var der ofte kun fokus på SEO og nærmest ingen fokus på kundens oplevelse.

Det er dog helt anderledes i dag, hvor alle der arbejder med SEO er klar over, at det ikke kun handler om topplaceringer, men konverteringer.

Derfor vil god SEO være med kunden i centrum, som du også skriver. Desværre er det bare sjældent kunderne rent faktisk er villige til at gå langt nok, til de gode resultater kan laves – det er f.eks. sjældent et redesign af websitet kan komme på tale.

Det er dog ikke så længe siden endda, at jeg fik overtalt en håndværker til både at redesigne website og gå All-in på SEO.

Det ses tydeligt i dag, hvor han har enormt travlt med alle de kunder sitet spytter ud.

Hanstholm Rejser

Det er jo svært at spå om hvorledes SEO vil udarte sig og hvad f.eks. Google finder på de næste par år, men noget af de i med fordel kan se på, er de grundlæggende tekniske muligheder, der er for optimering på Jeres site.
De vil umiddelbart ikke skifte, da hele internettet er gennemsyret af dem.

Et punkt er Jeres URLs, som i flere tilfælde ender på et tal. Det er bestemt ikke særlig søgemaskinevenligt og det kan I med fordel se nærmere på at få lavet om, så søgemaskinerne lettere forstår hvad hver underside omhandler.

Generelt er det faktisk alle de grundlæggende teknikker inden for SEO i bør se nærmere på f.eks.:

- H1 overskrifter
- Nok unik tekst på siderne
- Billedernes filnavne og alt tekster
- Redirect af www versionen til non-www (lige nu fejler den)
- Søgeordsoptimering, brug f.eks. en særlig underside til busrejser og ikke forsiden.

Ja og meget meget mere.

Du kan eventuelt slå et smut forbi vores guide og læse lidt om de grundlæggende teknikker her:

https://www.connect-media.dk/seo-guide/

Hvad med AMP? :)

Jeg har netop fået det sat op, så jeg nu har AMP på mine sider - sammen med Adsense, så jeg også kan konvertere den forventede mer-trafik det kan give mig.

Jeg har bedt dem om lige at rette fejlene, så Search Console ser og indekserer siderne rigtigt.

Jeg mangler blot følgende:

1. Mailchimp/Optinmonster - Opt-in formularer på mine AMP sider, så jeg bedre kan konvertere de besøgende.
  2. Muligheden for at indsætte egne billeder med links i mine indlæg, så jeg kan sælge banner-annoncering på mine amp sider.

Men det kommer nok.

Det undrer mig bare at det tager SÅ lang tid for søgemaskinen at indse at min side for Konkurrencer Nonstop skal ligge nr. 1.

Hej Mark

Jeg kan du arbejder rigtigt meget med dit website. Både optimering af tekster og layout.

Hvad forventer du selv at have fokus på her i 2017?

Vi har rigtigt meget fokus på at få vores nye website klar. Med manualer, videoer og Template dokumentation.

Især med youtube og video marketing har vi store planer for 2017. Jeg er startet op og hjælper folk med at gennemgå deres website. Men i stedet for at skrive mig igennem opgaven optager jeg en video.

Der er altid plads til forbedringer:) men det feedback jeg har fået har været over alle forventninger.

Forventer du at selv introducere video - med egne videoer?

Det kunne fx. være korte konkurrence guides?

På weebio arbejder med Introduktionsvideoer som man kan se her. 

Mvh. René Gundel Nielsen

ændret af René Gundel Nielsen (07.03.2017)

Hej René.

Med konkurrenceoversigten på Konkurrencer Nonstop har jeg fokus på hurtige sider.

Jeg har netop aktiveret AMP på mine sider - Og de er ved at blive indekseret og rettet til. - Det skal gerne sikre mig de høje placeringer i søgemaskinerne.

Derudover har jeg også haft stor fokus på linkbuilding, hvor jeg på egen hånd har bygget massevis af kvalitetslinks som kan videreføre relevans. Nu er "Værdien" af min side overhalet konkurrentens

- Men jeg mangler stadigvæk at se min side kravle op i søgeresultaterne, hvilket jeg håber AMP kan være med til. 

Så AMP og links :D 

Videoer har jeg ikke lavet. Jeg ved ikke så meget om det og om det kan have indflydelse på seo. Virker dog omfattende at skulle lave en video om hvert indlæg med en konkurrence. Det skal jo gerne være nemt at lægge op og den her opskrift med 100-150 ord jeg har nu virker jo egentlig fint.

Hvis der er potentiale for høj trafik på enkelte søgeord, så laver jeg længere indlæg.

Min trafik er 100 % organisk.

Genialt koncept du har. Ville jeg have brugt hvis jeg var klar til at lave en webshop ;)

Selvom Sociale Medier bruger redirect, og links derfra ikke bliver fulgt, oplever jeg i forbindelse med min case for rabatkode siden Salezoo.dk, at trafik henvist fra sådanne steder, vægter meget højt i den senere tid. Derfor tror jeg at det bliver en vigtig faktor her i 2017.

Der skal uden tvivl tages hånd om den stadigt voksende andel af mobiltrafik. De fleste har en responsiv side, men det er bare stadig ikke nok.

Man skal have sine besøgende til at konvertere lige så godt på mobilen, som de gør på desktop. Og det bliver svært.

På vores side med SMS lån er konverteringsraten på mobil stadig ca 15% lavere og det er jo bare ikke godt nok.

Vi har valgt netop at implementere AMP på Pandacig. Vi arbejder en hel dem med linkbuilding, så det er svært at sige om vores stigninger kommer direkte fra AMP-implementeringen, men der er ingen tvivl om at det på sigt kommer til at løfte vores CTR fra Google, og dermed også betyde noget for vores rankings.

Det stille naturligvis bare folk uheldigt, hvis de - som jeg - forsøger at hjælpe en bekendt med optimering, men personen ikke kab eller vil se idéen i at opdatere til 2017-standarder, end ikke en mobilvenligside! Prøv f.eks. at se på denne side. Her er det end ikke tilladt at opdatere WP og mobilvenlighed er en by i Rusland. Og da jeg netop kan følge din pointe - og da alt statistik peger på flere og flere mobilsøgninger kontra desktop søgninger, er det op af bakke. 

Jo, SEO i 2017 er en ting, men håndtering af personer, der ikke forstår den teknologiske udvikling, er stadig min største udfordring.

Jeg tror faktisk ikke, at der går særligt lang tid, før at kunstig intelligens tager over.  

Især branchen for SMS lån er ramt af negativ SEO og brute force angreb. Jeg tror dog ikke, at der går lang tid, før at disse angreb bliver lavet af kunstig intelligens, der er meget klogere til at netop at angribe hjemmesider. 

Nu må vi se..

ændret af Jacob Henriksen (21.03.2017)

Tusind tak for alle jeres fine bud på hvordan seo bliver i 2017..

Til de af jer der har Wordpress.. Er det Yoast der er kongen over seo plugins - Eller er Squirrly også super god? :)

Jeg kan nemlig ikke greje om jeg er bagud på seo blot fordi jeg bruger Squirrly - For der er simpelthen så mange andre ting der kan være galt med min side..

Lige for tiden arbejder jeg dels med min konkurrence-side, men også billige-billetter, hvor jeg åbenbart tjener penge når folk søger efter Trivago fly.

- Så den holder jeg da fast i..

Men min primære hjemmeside arbejder jeg stadig på at få op i søgeresultaterne..

Kan i sige noget om hvilket plugin - Og om der er nogle tekniske udfordringer på Konkurrencer Nonstop jeg ikke lige har luret?

Har aldrig prøvet Squirrly, men dermed ikke sagt at det ikke kan hvad det skal kunne.

Jeg har altid brugt Yoast, og det har jeg været godt tilfreds med, men uanset hvilket SEO plugin du bruger, så er det selvfølgelig ikke nok til at blive placeret godt på f.eks. Google.

Det er en god hjælp, men det er langt fra nok hvis der bare er en lille smule konkurrence på de søgeord du går efter :)

Der er så mange andre ting som også spiller ind, men det er du sikkert klar over..

I sidste ende er det ligegyldigt om du bruger Yoast, eller ej. Dét, det handler om, er, at du har udfyldt de ting der skal udfyldes (eks: meta-titler og descriptions) og at dine tekster er gode. Yoast hjælper dig blot med at huske disse ting :-)

Når jeg arbejder på min egen side, Klinik Karisma, bruger jeg da Yoast, men det er ikke noget jeg er religiøs omkring.

inboundCPH har lavet denne artikel baseret på erfaring og data fra bl.a. Searchmetrics, Semrush og ahrefs. En overskuelig måde at se hvordan man sikrer succes med SEO i 2017. Skriv gerne hvis i syntes der mangler noget.

https://inboundcph.dk/seo-2017/

inboundCPH har lavet denne artikel baseret på erfaring og data fra bl.a. Searchmetrics, Semrush og ahrefs. En overskuelig måde at se hvordan man sikrer succes med SEO i 2017. Skriv gerne hvis i syntes der mangler noget.

InboundCPH har lavet denne artikel baseret på erfaring og data fra bl.a. Searchmetrics, Semrush og ahrefs. En overskuelig måde at se hvordan man sikrer succes med SEO i 2017. Skriv gerne hvis i syntes der mangler noget.

Jeg har et rigtig godt bud på SEO anno 2017, som du kan læse på https://www.klikko.dk/seo

Hej Ian

Meget fede infographics, som du har posted her faktisk. Vi har i vores firma som udfører køberrådgivning valgt at outsource vores SEO-arbejde og det er mildest talt begrænset, hvilket overblik vi har over, hvad der bliver lavet. Vi overvejer derfor om vi skal have os et andet setup, da vi samtidig er aflønnet med en månedlig fast retainer, og det virker som om, at det godt kan løbe lidt ud i sandet. Måske kunne det være noget for jer at håndtere vores arbejde med at Google-optimere?

Jeg kan se, at I også har BRF som kunde. Måske kan der være noget konflikt det, men mig bekendt har de vist nedlagt det meste af deres køberrådgivning. Så måske alligevel ikke. 

Hos Købersmægler.dk har vi den udfordring, at vi skal ramme boligkøberne lige på det tidspunkt, hvor behovet for køberrådgivning opstår. Det er relativt sjældent, at folk køber boliger, og når de gør, så er det typisk en intens periode på et par måneder, hvor de smider alt andet, som de har i hænderne. Når købet så er overstået, så går der måske 5-10 år før de igen skal bruge køberrådgivning. 

Rigtig mange starter jo på sider som Boliga osv. Det er ret få der starter med at søge på "køberrådgivning" eller "købermægler" på Google. 

Klassisk markedsføring bliver hurtigt ineffektivt for os og med en dårlig ROI, da vi rammer for mange, som ikke har behovet for vores service. Så kan man sige, at vi kan skabe noget kendskabsopbygning, image, kendskab til et relativt nyt begreb osv. Men vi har i bund og grund brug for at bruge pengene på boligkøbere, der står foran et boligkøb og så arbejde med at få dem konverteret fra kendskab til at blive klienter/kunder hos os. 

Et spørgsmål: Tror du/I det har betydning for ens organiske resultater / rank, hvis man bruger budget på adwords? Og i så fald - mener du så, det har negativ eller positiv indflydelse? Det virker som om, at der ikke er enighed omkring dette blandt online marketing folk.

Du er velkommen til at skrive til mig, hvis du mener, at I kan gøre noget for Købersmægler.dk. Du kan bare finde mine kontaktinformationer på vores side. 

Mvh Lennart Christensen

Købersmægler.dk

Ingen tvivl om at det i fremtiden er godt relevant indhold på siden og jævnlig opdatering at tekster og lign løbende. I gamle dage vare sider med søgeord skrevet alt for mange gange en succes, men dette vil kun være negativt idag. Eks. så var jeg alt for glad ved at bruge ordet herresmykker og smykker til mænd for at min webshop Marjoe.dk skulle kunne findes.

Alt med måde og husk den naturlige del som du selv vil se dette.

Wow det er da alligevel vildt! 

Gad vide hvad Google vil gøre det !?

Det er en fed infografik I har lavet om SEO ;-)

Mit bud på SEO findes på riismedia.dk, hvor der er skrevet om de vigtigste områder indenfor søgemaskineoptimering. Er i skrivende stund i gang med at lave den klar til 2018.

/ Mathias 

Det er en interessant tråd. Jeg har på LivetSomSenior forsøgt altid at målrette alt mit indhold mod brugerne og ikke så meget mod søgemaskinerne. Umiddelbart ser det ud til at fungere godt, men der er ingen tvivl om at links også er vigtige.

Derudover er der jo de sidste par dage sket en hel del på Google fordi de opdaterer rankings på baggrund af hvor godt ens side virker på mobil.

De fleste kan se at der er kamp om at ligge øverst på short tail søgeord, men at man som hjemmeside ejer skal fokusere mere på long tail. På min egen hjemmeside, unoshop.dk oprettede jeg en fnugrulle og ved en søgning på det ord fandt jeg min egen hjemmeside på side 9. Søgte jeg på "fnugrulle vaskbar" (som den er) lå min hjemmeside på side 1.

Jeg er blevet mere bevidst om at fange mine kunder på de lange søgninger. Jeg er også blevet bedre til at få en Meta beskrivelse med på alle mine sider, produkter og kategorier. Selvom man kender reglerne for godt SEO indhold, er det nemt at sjuske med af ren dovenskab i jagten på mere indhold fremfor kvalitetsindhold.

Desuden er det vigtigt at teste indholdet på en mobiltelefon. Noget jeg først er begyndt på for nylig. Funktioner der fungerer godt på en PC, så forfærdelig ud på en mobil og har sikkert skræmt flere brugere væk. Statistikken viser at brugere der besøger min hjemmeside via deres mobil er stødt stigende.

Jeg har forfattet en skriv der hedder "Hvad er SEO?" - dette kommer godt omkring hvad SEO er generelt, og passer fint ind i min holdning til hvad SEO er i 2017.

Hos wuo.dk er det stadig god gammeldags søgeordsanalyse der virker. Jeg plejer at tage 20 potentielle søgeord og finder frem til konkurrencen i titlen, URL'en og begge dele. Men det kommer naturligvis efter at hele hjemmesiden er gennemarbejdet, så der ingen fejl er igennem Google Webmasters, og at den er mobilvenlig!

Ja links er stadig en af de vigstigste faktorer i at komme højere på google. I dag er dog ikke alene links der kan få dig op.

Nogle af de ting som man skal fokuserer på er:

- Kvalitet af indhold

- Interaktion af de besøgende

- Bouncerate

- Hastighed på siden

- og mange andre ting.

Mark du skriver at du har bygget mange kvalitets links til din side. Samtidig linker du til din side i næsten hver eneste af din kommentar i denne tråd med forskelig ankertekst. Det er der jo ikke særlig meget kvalitet over.

Og hvis jeg ikke tager helt fejl, så er du røget længere ned i google siden begyndelsen af 2017.

Hej Alexander, 

Jeg vil give dig helt ret, links er stadig vigtige men endnu vigtigere er det at tænke brugerne i centrum. 

De seneste par år har vi, os der arbejder proffesionelt med online markedsføring, set mange sider pludselig hoppe op og ned i SERP. 

Min konklussion har ofte været, at de sider der har haft brugerne i centrum er blevet prioriteret højere end de sider der blot har fået bygget en masse spam links - som netop de mange links vi ser i denne tråd. 

Når vi har brugeren i centrum, i alle de beslutninger vi tager med vores hjemmeside / webshop, så kommer det helt naturligt at have: 

- Overskueligt design

- Indhold af høj kvalitet 

- En optimal hastighed på siden 

- Højt niveau af interaktion fra brugerne og samtidig lavere bounce rates. 

Så overall, er jeg helt enig med dig - dejligt jeg ikke er den eneste der sidder og tænker på brugerne. 

Super interessant tråd. Nu er vi jo godt nok nået ind i 2018, men ikke desto mindre vil jeg give mit hurtige indspark her. 

Jeg er enig i jeres betragtninger, og naturligvis skal SEO ses som en helhed - det vigtigste er at give brugeren en god oplevelse. 

Men linkbuilding er den absolut vigtigste faktor som overtrumfer alle andre ranking-faktorer - også i 2018. Og selvom Google "prædiker" naturlig linkbuilding, så kan jeg se at dem som rangerer højt på "store" søgeord, ikke udfører naturlig linkbuilding og ikke bliver straffet af Google. 

Denne datadrevne analyse taler sit tydelige sprog https://ahrefs.com/blog/on-page-seo/ 

00-backlink-factors-on-page-factors

ændret af Michael Kaiser (17.12.2018)

Linkbuilding er bare suverænt den største faktor mht. SEO. Når det så er sagt så bliver Googles robotter også mere og mere intelligente, og derfor er det også rigtig vigtigt at man ikke kun pleaser søgemaskinerne. I sidste ende er det brugerne/læserne der skal være i fokus. Jeg har haft fokus på linkbulding i et par udvalgte cases; Sov-bedre.dk og Bedste-senge.dk og her har det bare bekræftet mig i at med den rette linkprofil, igennem linkbuilding, så kommer man langt.

Jeg er meget enig i mange af de kommentarer der er kommet her. Og er også enig i at linkbuilding selvfølgelig er super vigtigt. Dog fornemmer/erfarer jeg dog også at det ikke lysår foran andre faktorer som det tidligere var.

Det er virkelig tydeligt at betyder stadig mere og mere, og det samme gør sig gældende for kvalitetsindhold. Heldigvis handler det ikke ligeså meget om smarte ninjatricks som det gjorde tidligere.

Jeg har skrevet lidt om det på vores blog her: Betyder brugervenlighed noget for SEO?

De bedste senge er helt klart de store som Dunlopillo som den absolut bedste samt Auping der ligeledes anset for at være en af de bedste senge. CarpeDiem er ved at komme med på listen over de bedste senge og selvom det er lang tid siden er vandsenge er ved at vende tilbage til bevidstheden hos kunderne.

Hej Mark

Jeg har ladet mig fortælle at Google vil fokusere endnu mere på Mobile first. Men om det er rigtig ved jeg desværre ikke

Nu er jeg i gang med et nyt projekt der starter helt fra bunden. 

Nu er spørgsmålet jo nærmere hvordan jeg forholder mig til søgemaskineoptimering i 2018 af et helt nyt website. 

Jeg skal i gang med at sælge gør det selv naturoplevelser via Naturbutikken med naturoplevelser

Her er jeg selvfølgelig oppe imod sider som blandt andet Skoven i Skolen som jo egentlig er gratis materiale til undervisning. 

Man kan sagtens finde materiale til naturoplevelser og man kan sagtens købe en personlig guide. 

Men jeg vil sælge færdige kasser man kan købe hvor man har alt hvad man skal bruge til oplevelsen og en guide med spændende information om naturoplevelsen så man sammen med sine børn kan blive klogere på naturen der omgiver os. 

jeg har koblet siden til Woocommerce og oprettet betalingsterminal, men det tager noget tid at lave materialet til siden. 

Jeg skal jo ikke starte med 100 produkter, men kun måske have 3 kasser. 

På sigt kunne jeg godt tænke mig at rangere højt hos søgemaskinerne - også fordi jeg denne gang rent faktisk bringer værdi ud til mine kunder. 

Så søgemaskineoptimering i 2018 handler vel mere om relevans for kunden frem for links fra diverse sider. Robotterne bliver jo kun klogere

@Mark

Ja det handler i høj grad om relevans for brugeren, men links betyder altså stadig også rigtig meget, dog heldigvis ikke ligeså meget som de gjorde tidligere.

Kvalitetsindhold betyder mere en nogensinde før, og som du også selv siger bliver søgerobotterne hele tiden bedre til at forstå det.

En god SEO-strategi består derfor også af flere parametre der bare skal spille. Og så er det vigtigt med SEO-revision med jævne mellemrum, så man lige kan få optimeret et par procent ekstra.

SEO i 2018 kontra 17 bliver efter min overbevisning en anelse mere fokuseret på relevans.

De mange tal fra Moz, ahrefs osv fortæller os intet om relevans.

Den type misforståede forsøg på linkbuilding vi bl.a. ser her i tråden med links til sengetøj og andet bras, vil efter min overbevisning få mindre og mindre effekt, hvor imod relevans ser ud til at få mere.

Derfor vil jeg forudse et år hvor finurligheder som f.eks. gode gamle Tier 2 og Tier 3 links vil få en større betydning.

De kan så relevante domæner, kan nemt højnes mht relevans ved at lave et par tier2 links og på den måde berige dem.

Linker jeg f.eks. til en svag kilde som f.eks. 24nyt.dk fra en (for urlèn) relevant kilde, vil linket pludslig få en helt andet indflydelse.:

https://24nyt.dk/google-markedsfoering-2018-hvordan/

Det mest interessante

Ud over at berige mit link ovenfor med relevans via mit tier2 link, opnår jeg også spredning af risiko mht. diverse Googledyr.

Teoretisk kan vi på den måde opbygge en linkprofil med ganske få links, kontra den typiske profil med 400 domæner, hvor 50% er l...

@ Jonas

Du skriver i et af dine indlæg at det ikke er godt med tal i slutningen af urls.

Vi har en shop som ligger hos DanDomain, www.l-living.dk hvis du ser på denne, så er der stort set tal i alle urls, dette er en standard opsætning hos dem.

De har temmelig mange webshops, hvor det er bygget op på denne måde, kan det så virkelig betyde så meget om de tal er der. ?

Vi har faktisk mulighed for at lave det om, men det kræver at vi forholder os til alle sider og omskriver urls.

Håber du kan give en ide til hvor stor betydning dette har.

Ove Aagaard

Det er en spændende diskussion og der er helt klart en masse god information til SEO og hvad der er vigtigt for, at rangere i toppen af Google og deres søgemaskine. 

For os har det afgørende betydning at rangerer højt på f.eks. køberrådgivning eller boligadvokat

Min erfaringer viser, at selvfølgelig har links meget af sige, men med godt indhold kommer man faktisk rigtig langt.

Hej Ove

Jeg sidder til dagligt med et par større webshops, som (før min tid) har haft skiftet CMS et par gange, men nu har ramt den rigtige platform for os.

Husk på at Google anvender over 200 forskellige rankingfaktorer. Så gå efter de lavest hængende frugter.
URL struktur betyder næppe så meget som hastighed (som Google netop har kommet med en opdatering omkring).

Jeg kan se at jeres side scorer lavt i Google PageSpeed Insights. Her er jeg personligt aldrig tilfreds, før jeg opnår min. 90 i score på mine shops.
Når det er sagt, så er det endnu ikke lykkedes mig at finde en DanDomain shop, som kan overholde det krav - byd gerne ind hvis I kender en shop som gør :-)

Kan du fremadrettet ændre nye URL'er, så er det bare med at gøre det. Og så kan jeg se, at Google kun har indekseret ca. 650 URL'er for domænet, så det skulle være en overkommelig opgave. Især med brug af lidt RegEx mv. når du skal lave 301 redirects fra de gamle til nye URL'er.
Husk at tage din SEO mand med på råd ved ændring af URL'er, da du kan blive sat væsentligt tilbage i Googles organiske søgeresultat (og få en del bøvl med afviste AdWords annoncer).

Mvh. Nicolai fra Billig-Billy.dk

Tråden her er virkelig lærerig, for folk uden meget erfaring indenfor SEO. Så håber fedt den stadig er i gang, selvom den er halv gammel.

Er SEO 17' stadig på de samme premisser som SEO nu i 18'? Eller er der noget nyt man nu skal være opmærksom på?

Mvh

ændret af Par Praksis (27.03.2018)

Noget, der, så vidt jeg kan se, ikke er berørt i denne tråd, er hjemmesidens størrelse, altså antallet af sider/posts, for rangeringen på Google.

Er der nogen, der ved, om man rangerer bedre, hvis man fx skriver 4 varianter af det samme indhold, fordelt på 4 sider, således at man på et helt site opnår 4 gange så mange sider, som man ellers ville have. Kan Google bedre lide et site på 40 sider end et site på 10?

Hvis man fx har en pris-tabel (med en smule tekst i), der går igen på fx 10 sider, skal man så være bekymret for duplicate content?

/Jan

Opgavekorrektur.dk

ændret af Jan Billund (27.03.2018)

@Jan Billund 

Du vil i så fald komme til, at canibalisere dit indhold. Google vil ikke kunne vurdere hvilken side den skal vise til det valgte søgeord, og du risikerer at ingen af dine sider bliver rangeret. 

Ud over det, så er der normalt mere forretning, i at have kvalitet i stedet for kvantitet. 

/Ulrik 

Det er altid virkeligt svært at spå om fremtiden - men jeg tror at links og søgeord er kommet for at blive. Dog tænker jeg at begreber som mentions og Some engagement vil blive mere vægtet. Derudover vil ting som den gennemsnitlig sessionsvarighed og afvisningsprocent spille en større og større rolle tror jeg. 

Jeg arbejder også benhårdt på at bevare mit site Lovecast.dk i toppen af søgeresultaterne. Sitet handler om parterapi og parforhold, men konkurrencen er stor, så det er i den grad en løbende proces. Jeg oplever også at mange af de halt gamle ting virker, med de tager længere tid nu. 

Jeg forsøger samtidig at gøre indholdet så interesant som overhovedet muligt, så vi kan få mange naturlige links - men det tager bare lang tid. Især fordi der jo er mange der ikke bruger de gammeldags foraer og hjemmesider mere og det hele er flyttet over på de sociale medier, hvor der ofte er lukket ret meget af for Google.   

ændret af Jonas Werner (06.04.2018)

Fantastisk som SEO er blevet gjort til en hel videnskab efterhånden. Heldigvis er der meget info at tilegne sig på nettet, hvis man forsøger at indtrænge et mindre marked, hvor konkurrenterne ikke er så SEO optimeret endnu. Personligt har jeg startet en webshop med salg af elektriske skateboards og det er naturligt at søgeord som El skateboard, elektrisk skateboard og electric skateboard er vigtige google søgeord at være synlig på.

Jeg fik et tilbud af et SEO bureau, der ville tage 5900,- DKK pr. måned i 3 måneder, og mente så at jeg kunne komme i top 3 på ovenstående google søgninger efter disse 3 måneder. Det er som nyopstartet virksomhed ekstremt mange penge at smide efter dette, så har valgt at forsøge mig med hele processen selv.

Efter en uges tid, er jeg nu ca. nummer 6-8 på disse søgninger, med ganske få links. Min erfaring er at alle links fungerer, uanset om det har relevans eller ej. Forhåbentlig kan jeg spare disse udgifter til SEO bureau'et og selv formå at komme i top 3. 

ændret af Lasse Fredholm (09.04.2018)

Efter vi har fået større fokus på linkbuilding, har vi også oplevet en meget større søgning til vores webshop, Gloria Mundi Care, der forhandler hjælpemidler og velfærdsteknologier til mennesker med funktionsnedsættelser. Vi har ved hjælp af forskellige aktører inden for hjælpemiddelbranchen (leverandører, samarbejdspartnere og offentlige myndigheder) og ved egen indsats opnået gode resultater.

Et dårligt konsulentråd ved vores opstart i 2011 er dog stadig noget, som giver os SEO-udfordringer og grå hår i hovedet, men det vil kræve en større indsats at ændre det. Så nu sidder vi og overvejer, om vi ved overgangen til en ny hjemmeside skal tage det store spring og ændre det, der giver udfordringer, til noget mere hensigtsmæssigt - med risiko for stort tab af ranking.....

Nogen gode råd?

ændret af Anne Mette Andkjær (19.01.2019)

Selvom dette er bud på SEO i 2017, så synes jeg fint at trådens indhold har kunnet bruge til 2018 - i hvert fald til min vinduespudser virksomhed.

Tak.

Helt enig ??

Min ven Ivan har også anbefalet denne tråd, efter at have brugt flere af metoderne på sin webshop med legetøj

Jeg arbejder selv med lokal herning biludlejning og som altid, er det vigtigt godt indhold. Optimeret indhold som kan indekseres er altså noget som virker rigtigt godt. 

Min udfordring ligger i at udlejning af flyttebiler er i weekenden, hvor alle skal flytte er der oftest ikke nok biler. Udfordringen her, ligger så i at kunne afsætte disse og personbil i hverdagen.

ændret af Jonas Buch (25.04.2018)

Jeg har to eksempler på forskellig tilgang til SEO strategi. Den første hedder Domaeneguide.dk og var mit første skud på en hjemmeside med passiv indkomst som formål. Hertil byggede jeg links og gjorde alt, som jeg på det tidspunkt fandt rigtigt.

Det andet - og mere afdæmpede og naturlige eksempel - er ikke min egen side, men jeg har lavet arbejde for dem. De havde en del at miste, idet der er tale om en webshop, så jeg blev bedt om at passe på for at undgå straf fra Google. https://cbd-shop.dk blev trods forsigtige skridt og hvid hat foroven danmarks største side om CBD olie - og er det mig bekendt stadig.

Jeg er begyndt at se bort fra "hacks". Man må indse at Google med den teknologi der er i dag nemt kan gennemskue de hacks folk prøver at benytte (og i tilfælde af at de ikke kan nu, gør de måske om 6 måneder og så bliver man straffet).

Jeg skal til at lave SEO for en af danmarks førende virksomheder indenfor 3D print (DAVINCI). Trods at der ikke er fokuseret eller betalt for SEO førhen, har de en forholdsvis god placering i søgeresultaterne. Jeg er sikker på at de er nået langt ved bare at fokusere på at skrive/give kunden det relevante, fremfor hvad søgemaskinerne vil synes om.

Har selv webshoppen Kanel 25 år, hvor jeg har haft rigtig stor succes med videoe. De enkelte bruger bliver ca. 30% længere på de sider, hvor jeg har tilføjet video. Er overbevist om, at brugeroplevelsen får større og større betydningen, hvilket jeg også synes vi har set de seneste år. Det giver også rigtig god mening i forhold til, hvad Google's eksistens grundlag er. 

Vi har netop opdateret/udvidet vores hjemmeside, og vi kan se, at det også har hjulpet på den overordnede brugeroplevelse! 

Det som vi har ledt ud fra det, det er, at Google stadig kigger på længden af tekster. Jo længere teksterne på hjemmesiderne er, jo mere detaljeret regner Google også med, at man skriver om det område, hjemmesiden nu engang handler om. 

Det er i hvert fald noget, vi har fået øjnene op for mht. SEO! :) 

M.V.H.

Tobias fra https://readunit.com/en 

SEO i konstant udvikling og er super spændende. Jeg har selv en nogle sider, dog er det forskelligt, hvor vigtig en del af det. Jeg har performance consult, hvor der i højere grad er brug for opsøgende salg. Udover dette har jeg også Allemandsjura, hvor der er en juridisk ordbog. Denne side er der i højere grad brug for SEO på. 

Nu har Google lige ændret på visning af serps på mobil, så fx sidens favicon vises. Vil helt sikkert have en lille positiv effekt på CTR, så vi har selvfølgelig implementeret det på vores Snedker Næstved website og forventer at det snart vil vises i de mobile søgeresultater.

Ja og i samme ombæring har de ændret synligheten af annonce-mærket så det er mere neutralt.

Kunne forestille mig det ville øge deres CTR på Ads således google tjener flere penge ? 

Det er min umiddelbare teori ihvertfald.. 

Jeg arbejder meget med Google i mit SEO bureau og er begyndt at mærke på mine kunders gode placeringer på produkter som eksempelvis solbriller hvor der også er annoncer ofte, der får vi færre organiske kliks, ikke meget men lidt..

Men jeg er bestemt fan af 2019 og som andre har påpeget så kan hjemmesider med få links og en lav DR ranke højt med godt og relevant indhold. Det er fedt!

Steffen Fonvig 

Synes det er nogle spændende iagttagelser - det er også spændende at se, hvor hurtigt de ruller de nye opdateringer ud i flere lande. Vi har eksempelvis en norsk julegenser side, hvor det bliver ganske interessant. 

Google bliver bedre og bedre til at forstå og rangere websites efter kvalitet. Jeg oplever selv en stor fremgang på mit website

Google bliver bedre og bedre til at forstå og rangere websites efter kvalitet. Jeg oplever selv en stor fremgang på mit website

Mange oplever forskellige resultater,

men fantastisk at dine er positive - men det er jo "SEO gamet" når de ændre algoritmen mv.

Steffen Fonvig

Indholdet af websiden skal selvfølgelig være høj kvalitet og svare på spørgsmålene af besøgende. Det er klart. Men skal vi stadig mest fokusere på backlinks eller eksisterer der også noget, der kan hælpe med at forbedre søgnings resultatter af websiden i google?

MVH

Lisbeth, asgardcasinodk.com

Hvis er ny indenfor SEO kan man helt sikkert som iværksætter få hjælp hos "startupcentral"

Det er svært at sige, mange ting ændre sig. 

Jeg vil tro det handler om brugervenlighed og ikke mindst at gøre sin hjemmeside brugervenlig og hjælpe brugere på nettet med nyttig information som eksempelvis Blue Light briller

Artikler der kan hjælpe besøgende.

Med venlig hilsen

Steffen Fonvig