Loading…
Tilbage

Profilbillede

Danskerne bruger 4 milliarder på køb af tøj over nettet

Rasmus Nielsen

De danske forbrugere har for alvor fået smag for det praktiske køb over internettet. Foreningen for Dansk Internethandel har foretaget en e-handelsanalyse, der viser at de danske forbrugere køber tøj over nettet som aldrig før.

Men danskerne benytter sig ikke udelukkende af danske webshops, når garderoben skal udvides. Konkurrencen fra udenlandske webshops har i den grad præget markedet, og står for det meste af den e-handel danskerne foretager.

Foreningen for Dansk Internethandel har udarbejdet en liste, med de 15 mest brugte webshops inden for tøj, sko og accessoires. Undersøgelsen viste, at intet mindre end 4 ud af 5 af de mest populære webshops på listen, er drevet af udenlandske ejere.

Undersøgelsen viser samtidig, at de danske kvinder køber, hvad der svarer til en tredjedel af deres egen garderobe på nettet. Dette vidner om at den primære målgruppe for handel af tøj, sko og accessoires, er det kvindelige segment.

Hvert 5 køb over nettet er børnetøj

Undersøgelsen, der belyste de danske E-handleres købsadfærd, viste også at børnetøj er i den absolutte top, når det kommer til salg over internettet. Det lader til at de hjemmegående barselsmødre, i høj grad bruger tiden på at shoppe børnetøj og accessoires til det nye vidunder, over enten computer eller mobil enhed.

Antallet af webshops der sælger børnetøj, er blevet flere og flere, hvilket giver de nybagte mødre et utal af muligheder for at finde noget lækkert. Den forstærkede konkurrence, har blandt andet været med til at øge kvaliteten, da flere webshops forsøger at differentiere sig på dette. Se eksempel på en webshop, der differentiere sig på kvalitet frem for pris ved at klikke her  

Brugen af flere platforme vurderes af Dansk Erhverv, til at have været med til at præge det stigende salg. De danske forbrugere benytter sig nemlig i stigende grad af de mobile enheder, når de skal købe over internettet. En undersøgelse foretaget af DIBS, der står for rapportering af alt dansk E-handel viser, at 4 ud af 10 danskere benyttede sig af mobil eller tablet, når de skulle foretage et køb over internettet i 2015.

Det tiltaler tydeligvis de danske forbrugere, at have friheden til at kunne sidde i sofaen eller ligge i sengen og shoppe tøj og tilbehør. Det forventes at købsadfærden over de mobile enheder bliver en større og større del, af den samlede E-handel i Danmark.  

Forventninger til E-handel er stigende

I 2015 handlede de danske forbrugere for intet mindre en 90 milliarder, hvilket var en stigning på omkring 20 procent i forhold til året før. Det enorme forbrug på nettet efterlader danskerne på en 3. plads over verdens mest internethandlende folkefærd, næst efter Syd Korea og Storbritannien.

Dansk Erhverv har store forventninger til udviklingen af den danske E-handel, og forventer et forbrug i 2016 der overstiger 100 milliarder kroner.  

Det er klart blevet lettere at købe tøj på nettet, og ja der er hård konkurrence fra udenlandske webshops, og det bliver kunne sværere for dnaske webshops i fremtiden. Tendens går imod at de store bliver endnu større, da der også med i webhandel er masser af stordriftsfordele. Det er svært at konkurrere med den service f.eks. zalando kan levere, gratis returening af tøj mm. desuden har de kæmpe datamængder, så de kan markedsføre sig meget mere effektivt.

Det gælder indenfor rigitg mange brancher. F.eks. har jeg været en del involveret i handel med møbler, og nu er de store også begyndt at røre på sig på nettet. Seneste med idemøbler og ilva som satser meget på deres online salg. Jeg skulle selv købe en foldemadras for nylig og valgte at købe online, da jeg for samme pris kunne få gratis levering, det gør det altså meget lettere end at skulle køre hen til en fysisk butik med trailer for at få den transporteret hjem.