Loading…
Tilbage

Profilbillede

Det offentlige og Drupal 8

Morten Andersen

Jeg er ny her på Digitaliser dk, og kan ikke helt finde ud af, om debatten er gået i stå eller stadig lever.
Men jeg prøver.
Er der nogen, der kender til statistik for brug af Drupal 8 i det offentlige?
Er kommuner og organisationer begynd at migrere til Drupal 8, eller kommer de til at beholde deres ver. 7 i mange år, før det kommer til at ske?

Er selv forundret, over hvor længe Drupal 8 har været undervejs. En svær fødsel som måske har bremset eller næsten stoppet Drupals udbredelse.

Prøv at læse det svar jeg fik for flere år siden https://digitaliser.dk/forum/2464838.

Klar og tydeligt - 1000 tak Tine

OS2-delen er flyttet til en række LinkedIn-grupper - primært for medlemskommuner og leverandørpartnere så vidt jeg ved.

Det eneste kommunale D8 projekt jeg kender til, er et nyt website og intranet til Frederiksberg Kommune på Drupal 8 som vi hos FFW er igang med at udvikle.

Umiddelbart vil jeg tro, at de færreste af D7-kommunerne skifter i den nærmeste fremtid. En del af dem bygger på OS2web og det vil være en større omgang at opgradere den løsning til D7, da den dels består af mange tredjepartsmoduler og en del OS2-udviklede moduler.

D8 er ikke været meget længere undervejs en D7 var, men sådan er det når man vælger at lave så radikale ændringer til kernen som man har gjort fra D7 til D8. Men det var nødvendigt for at fremtidssikre platformen, og nu har man mulighed for at komme med ny releases med kortere mellemrum end tidligere (8.2, 8.3 osv). Hvis man ser uden for Danmark vil jeg ikke mene, at udbredelsen er bremset eller stoppet. Det er fuld damp på D8 kedlerne! 

Hej Jens

Tak for info omkring Linkedin etc.

Din linje: "Hvis man ser uden for Danmark vil jeg ikke mene, at udbredelsen er bremset" ... kan jeg forstå det på den måde, at du kan tilskrive dig udsagnet om, at Drupal 8 har bremset Drupal udviklingen i DK?

Hej Morten.

Jeg er af samme opfattelse som Jens. Debatten her, og på tilsvarende danske sites, flyttet til mere centrale steder på nettet.

Jeg har inden for de sidste 4-5 år arbejdet med en hel del Drupal sites for offentlige instanser, dog primært i UK og Irland, kun to eller tre i Danmark, men jeg kan helt klart bekræfte at der er stor interesse i Drupal, når det gælder det offentlige.

Jeg kan helt klart anbefale dig at starte med at læse "Resource Guide: Launching a Government Website". Siden har links til flere andre grupper for hjemmesider inden for det offentlige, samt guides, use cases og forslag til forskellige distributioner.

Held og lykke med det :-)

Hej Tommy

1000 tak for dit link .... det vil jeg studerer :-)