Det er min klare oplevelse ved selvbetjeningsløsninger, at det ofte for brugeren kan virke meget overvældende at skulle udfylde de mange informationsfelter. I den forbindelse vil jeg gerne dele en god oplevelse. Jeg så det i forbindelse med en bank som tilbød lån som man kunne søge online. Pointen var at når man udfyldte sin lånansøgning så oplyste siden, at det MAX ville tage 15 minutter at udfylde ansøgningsskemaet. Det giver en god oplevelse. Den gode oplevelse opstår fordi man allerede før man udfylder selbetjeIkanoningsskemaet, kan se enden på det. Dermed øges toldmodigheden og andel af udfyldte ansøgninger. I kan se eksemplet på selvbetjeningsskema hos Ikano Bank for lån her.
Jeg fik lidt inspiration fra en side som arbejder med klinik indretning alfa-omega.dkde skriver på deres hjemmeside at en klinik skal afspejle ordnede forhold samt give patienten tryghed. Netop de to forhold mener jeg er essentielle for at få selvbetjening til at fungere. Så spørgsmålet er hvordan får man et selvbetjeningsløsning til at afspejle ordende forhold og tryghed. Undersøgelser viser at bl.a. billeder af "rigtige mennesker" kan medvirke øge trygheden. Ordnede forhold - her tror jeg det er super vigtigt at man overholder alle konvensioner, dvs. menuer placeres hvor menuer skal, i toppen. Brug af https løsnigner mv..
Det er klart med alle online oplevelser at det at komme hurtigt igennem betyder alt. Om det så er køb på en webshop en et online lån så er prosessen så vigtig en factor i dag det det skal gå hurtigt og det skal være nemt ellers taber man kunden. Det gælder om at skabe gode oplavelser og derved god service.