Loading…
Tilbage

Profilbillede

Videre arbejde med FESD-brugeradministrationsmodellen?

Chris Christiansen

Hej

Jeg ville lige høre om der er planer om at arbejde videre med FESD-brugeradministrationsmodellen, beskrevet i afsnit 3 heri: http://digitaliser.dk/resource/41464.

Jeg er især interesseret i XML-schema-delen.

Standarden har nogle år på bagen og mangler bl.a. UUID som nøgleværdi på diverse klasser. Derudover mangler "Rolleområde"/"Role Area" blandt eksisterende XML-scemaer der hører til standarden. Det er således ved brug af de godkendte schemaer ikke muligt at angive at en bruger kun må bruge en given rolle kun indenfor et givet område.

Det ender jo nok med at vi skal igang med at lave vores egne schemaer, men inden vi kommer for langt, ville jeg lige høre om nogen har en status.

På forhånd tak.

mvh. Chris Christiansen

Hej Chris,

Tak for dit spørgsmål.

FESD standardiseringsarbejdet blev afsluttet sidst i 2008 og der er ikke siden arbejdet videre med nogen af FESD standarderne, heller ikke brugeradministrationsmodellen. Det har siden 2008 ikke været på tale at genoptage arbejdet, som blev afløst af af det såkaldte "Sag- og dokumentarbejde" (som dog ikke har nogen brugeradministrationsstandard).

Det korte af det lange er, at FESD standarden Brugeradministration ikke revideres eller ligende i fremtiden og du må således lave dine egne schemaer efter dine/jeres egne behov.

Mvh

Palle