Loading…
Tilbage

Profilbillede

Hvordan angives tekstlinjer i OIOUBL faktura?

Lasse Schulin-Zeuthen

Hej Guys

Jeg kan finde et enkelt tidligere (under)spørgsmål, men ikke nogle svar...

Når nu en faktura består af nogle tekst linjer inden / efter / udenom de reelle fakturerede linjer.

Hvordan pokker laves det i ubl?

Altså 

Projekt xxxx

Materialer

xxx Varexxx 5stk 100

yyy vare yyy 1 stk 200

Timer

xxxx svendetimer 5 stk 500

------------------------------------------------------

Disse hjælpelinjer kan til en grad lægges som kommentarer på de reelle fakturerede linjer, men det øger absolut ikke overskueligheden...

Så vidt jeg kan se kan man ikke lave fakturalinjer uden antal og pris - så hvad gøres med de øvrige linjer?

mvh

Lasse

Hej Lasse

Se evt. FAQ spørgsmål 43 på www.oioubl.info

(http://www.oioubl.info/downloads/da/DummyData.pdf)

Venlig hilsen

Charlotte Skovhus, mySupply

Hej Charlotte

Tak for dit indlæg.

Nu svarer du jo faktisk ikke på hvordan man KAN håndtere det - kun hvad jeg ikke må gøre.

Er der nogel ideer til hvordan dette KAN løses? Hvordan har I andre løst det? Jeg kan se at der både her og i forbindelse med TrueLink er skrevet om det - men ikke hvordan folk løser den reelle udfordring.

----

Jeg har et par kunder der har fået meget brok fra deres offentlige kunder siden 1/12 - fordi den for kunderne relevante infomation ikke længere er at finde på fakturaen!

Denne info er jo netop ikke bundet til EN af de reelle fakturalinjer, men mindre man kopiere de inledende 5 linjer ned som extra beskrivelse på ALLE efterfølgende fakturalinjer - og det giver da for pokker heller ikke mening.

mvh Lasse

Kan du ikke bruge det Note element der er på headeren?

Jeg er også dødtræt af de restrektive regler mht. noter i UBL :-( Har kunder der først skriver noget generelt vedr. hele bilaget (fint, det skal på header note), dernæst kommer varelinjer med ekstra beskrivende linjer (fint, skal på line note). Sidst kommer så noget generelt info (Glædelig jul, nyt tlf/e-mail/kontonr/hjemmeside/tilbud eller lign.)

Vi overvejer fremover blot at sende een varelinje med fakturatotalen, og blot vedlægge en pdf med det klassiske dokument...

Ved elektronisk databehandling er det systemer der snakker med hinanden uden interaktion

Stemmer en varekøbsfaktura overens med den tilsvarende ordrebekræftelse (linier, mængde, priser) så er der ingen grund til at fakturaen behandles manuelt af modtager

- Peter

Hej Lasse 

Du er nød til at gøre det som noter, der er ikke andre muligheder.  

Faktura linier er til:

Nummer Beskrivelse StkPris Antal Total

Nummer Beskrivelse StkPris Antal Total

osv ikke andet.

Jeg kan ikke lige på stående fod sige hvordan vi løste det,

men jeg mener det blev lavet som note på header.

MVH Per

Jeg vil meget gerne bakke op omkring Peter Lykkegaard og Per Juhl Christensens oplæg.

Der er lidt vigtigt at tænke processer og systemer i relation til OIOUBL, og som Peter Lykkegaard er inde på, så umuliggør man en automatisk ordre-faktura proces, hvis ikke man angiver fakturalinjerne i OIOUBL dokumentet.

Anbefalingen til angivelse af supplerende information, er Note felter på header - hvis de gælder for hele fakturaen og på fakturalinjen, hvis informationen kun vedrører den. Er der behov for yderligere beskrivelse af den enkelte vare på en fakturalinje findes der udover Name (anfbefales max 40 karakterer) også Description feltet.

Der findes i OIOUBL strukturen elementer til angivelse af f.eks. telefonnumre, hjemmeside, kontonr. etc. så i de tilfælde bør man benytte de dedikerede felter.

Yderligere information som f.eks. "God jul" bør man som afsender af dokumentet overveje, om det overhovedet skal med i OIOUBL dokumenterne - selvom den er hyggelig. Nogle modtagersystemer sender et dokument med information i Note feltet til manuel behandling, da man naturligt ikke kan vide, hvilken information der er i feltet - og det er lidt uhensigtsmæssig manuelt at skulle behandle et dokument der ellers kunne være behandlet automatisk på grund af "God jul".

Venlig hilsen

Charlotte Skovhus, mySupply

Hej Alle og tak for imput.

Jeg må konstatere at jeg ikke er enig - og at vi nok ikke bliver det.

Jeg kan fuldt følge de fremlagte pointer - når vi snakker om at købe standardvare xxx fra er kendt katalog.

MEN må man taler service (IT ydelser, advokat hjælp, autoværksted, Vindmølle opsætning til 3-4 mill), så er det efter min mening en anden sag.

Her er en given indkøbsordre jo alligevel ikke lavet på detaljerne, men på rammen. Derfor foretages en automatisk godkendelse på rammen - og evt tekstlinjer vil ikke give problemer, kun fordele.

Og hvis tekstlinjerne kunne være markeret som tekstlinjer (specielt varenr, antal 0 eller gerne en hel specifik type) kunne man sagtens matche 1 til 1 i de tilfælde hvor det giver mening.

Men anyway, det kommer vi nok ikke videre med, så lad os lukke den. God jul til jer alle.

Mvh Lasse

Bedre sent end aldrig :)

Forsyningssektoren har af samme årsag OIOUBL UTS KIT
I andre tilfælde kan man vedhæfte PDF bilag med specifikationer til OIOUBL fakturaen
Bilag kan ved modtagelse / indlæsning tilknyttes sagen i økonomisystemet helt automatisk

Nøgleordet her er automatisk indlæsning, skal der altid være manuel håndtering så send fakturaen som PDF vedhæftet mail, det er meget nemmere

mvh /Peter