Loading…
Tilbage

Jeg har fået installeret Acrobat X. Eftersigende skulle den være bedre til at håndtere it-tilgængelighed i forhold til /A-1a. Men jeg oplever tiltider problemer med dens kompabilitet med Word 2003.

Selve navigationen er lidt anderledes end Acrobat Pro 9.

Jeg vil følge på når jeg er mere sikker på versionen X.

Jeg er i hvert fald meget interesseret i at høre mere. Hvilke problemer er der med kompabiliteten, og er den anderledes (og bedre) end Adobe 9?

Jeg er også meget interesseret i at høre mere.

Om den er bedre end 9? Indtrykket er at X'eren er bedre end 9'eren når det handler om it-tilgængelighed. Før havde jeg problemer med validering af PDF/A-1a, selvom det skulle være sikret fra Word'en. Der er lang færre problemer med X'eren.

Hvilke problemer er der med kompabiliteten? Jeg oplever ofte, at der er problemer med bookmarks. I konverteringsindstillingerne af PDFmaker i Word 2003 er der en fane som hedder "Bogmærker" (bookmarks) og tiltider går Word 2003 i sort når når denne fane vælges eller når "opret bogmærker" er afkrydset. Det er ved store dokumenter at dette sker, men har jeg ikke opdaget, hvor den egentligt fejl ligger.

Jeg kan kun råde brugerne til at gemme dokumentet lige før mand skal oprette PDF'en.

Jeg har ikke lært programmet Acrobat X at kende grundigt endnu, men vil komme tilbage når jeg kan sige mere.

Kender I denne checker, http://www.access-for-all.ch/en/pdf-werkstatt/pdf-accessibility-checker-pac/download-pac.html, den skulle være den bedste.

Så ved jeg ikke, om man altid har lyst til at blive tjekket på den bedste måde, men det er en anden diskussion.

Jens Bjerre Kirkegaard fra Schulz og en kapacitet på området, så vores diskussion (man skal huske at kun publicere til gruppen, hvis det skal være lukket) og sendte mig denne kommentar:

"I øvrigt har jeg i en af VTUs interne fora på digitaliser.dk læst, at der efterspørges på forskellen på tilgængelighedsværktøjerne i Acrobat 9 og Acrobat X. Umiddelbart har jeg ikke kunnet finde nogen tekniske forskelle på de to, hverken på selve værktøjerne til at opbygge tilgængelighed eller på tilgængelighedstesten. Den eneste umiddelbare fordel ved Acrobat X er efter min erfaring, at alle tilgængelighedsværktøjerne er samlet i sin egen værktøjskasse, hvor de er spredt noget mere rundt i Acrobat 9. Jeg hører gerne, hvis andre har en anden opfattelse."

@Johan

Har du et eksempel på et simpelt word-dokument med overskrifter, der er konverteret med Acrobat X?

Allan har gjort mig opmærksom på - syntes ikke selv, at det var sådan før - at overskrifter ikke altid bliver konverteret med i 9'eren: Man kan se dem i "kode" og i "bookmarks", men ikke i TouchUp Reading Order, og det giver også fejl via PAC-testeren.