Opdateret 3. april 2025.

Lancering af MeMo version 1.2

Publiceret 03-03-2025

Den 3. marts 2025 lancerede Digitaliseringsstyrelsen MeMo version 1.2 i Digital Post med følgende ændringer: 

  • Representative klasse, “memo:Representative” tilføjet under Sender til understøttelse af læse-/skriveadgang
  • Nyt ikke-påkrævet felt ”memo:originalRepresentative” tilføjet under ForwardData
  • "memo:notification" datatype ændret til at tillade 160 tegn fra 150
  • Felterne "memo:mandatory" og "memo:legalNotification" er ikke længere påkrævet. Default er “false”
  • ”Andet” udgår som en gyldig idType (under Sender og Recipient), idTypeLabel udgår derfor også
  • Skærpet validering af hyperlinks, som skal være HTTPS  Udskudt
  • Filnavne må ikke indeholde specielle karakterer Læs mere Udskudt
  • Valideringsværktøjerne Schematron og XSD udgår fra MeMo. Meddelelser kan valideres på testmiljø. memoSchVersion opmærkning udgår ligeledes

Dokumentation kan findes her: MeMo v1.2

 

Paralleldrift af version 1.1. og version 1.2

Digital Post-løsningen understøtter stadig brug af version 1.1, både på modtager- og afsendersiden.

Det betyder, at I indtil videre kan fortsætte med at bruge MeMo version 1.1, hvis I ønsker dette. I så fald skal I ikke gøre noget endnu.

Hvis I ønsker at overgå til MeMo version 1.2, f.eks. fordi I gerne vil gøre brug af de nye muligheder i forhold til læse- og skriveadgang, så er det muligt fra d. 3. marts 2025.

 

Identificering af afsender med læse- og skriveadgang

Med MeMo version 1.2 bliver det lettere at kunne identificere, hvis en meddelelse er sendt på vegne af en borger. Det vil I kunne se i jeres egne systemer i de opmærkede felter ContentResponsible i MeMo version 1.1 og Representative i MeMo version 1.2.

Det er fortsat muligt at lave systemkald fra jeres egne systemer til hændelsesloggen for at se, om en meddelelse er sendt på vegne af en borger. Hvis meddelelsen er sendt før d. 3. marts 2025, skal I efterspørge meddelelsens contentResponsibleId. Hvis meddelelsen er sendt efter d. 3. marts 2025 skal I efterspørge representativeId. Dette er tilfældet uanset, om I bruger MeMo version 1.1. eller MeMo version 1.2.

Derudover vil I fortsat kunne downloade en oversigt over fremsøgte resultater i CSV-format via Hændelsesloggen i Administrativ Adgang. Her vil den borger eller virksomhed, der skriver på vegne af en anden borger, fremover fremgå via kolonnen Representative uanset, om I bruger MeMo version 1.1 eller MeMo version 1.2.

 

Hvad skal I gøre for at tage MeMo version 1.2 i brug?

Når I ønsker at overgå til MeMo version 1.2 i forhold til jeres modtagersystemer, skal I tilgå det enkelte system i Administrativ Adgang under ”Systemtilslutning”. Ud for ”MeMo version” vælger I det ønskede modtagelsesformat: ”Version 1.1” eller ”Version 1.2”.

Når I ønsker at overgå til MeMo version 1.2 i forhold til jeres afsendersystemer, skal I skrive ”memoVersion=”1.2”” i stedet for ”memoVersion=1.1”” i meddelelsernes header i den tekniske XML-fil i det system, som danner brevet.